Yağız Kutay

Yağız Kutay


Yerel kulüp yerel vizyon

Yerel kulüp yerel vizyon

Süper Lig’in borcu 2017 yılında 7 milyar TL'yken, 2020 yılında 20 milyar Lira'ya dayandı. 
Hükümet, kulüplerin satışını engellemek adına dernek statüsünden çıkarma ve yöneticilerini bulundukları dönemden sorumlu tutmayı planlıyor. 
Yapısal hamleler şüphesiz gerekli ama kulüplerin de vizyonsal anlamda değişim ve projelere açık olması gerekiyor. 

Önce bir örnek sunalım:
Cristiano Ronaldo 2018 yazında 112 Milyon Euro bedelle Juventus’a imza attığında;
- Kulübün değeri 1 yıl içinde %12 arttı. 
- Ronaldo öncesi Instagram takipçisi 8.1 milyondu. Sadece 13 ay içinde bu sayı 30.1 milyon seviyesine geldi ve bu da Juventus’u en çok takipçisi olan 4. Futbol kulübü yaptı. 
- Ronaldo geldikten sonraki bir haftada kulübün toplam beğenileri 24 milyon arttı. 
- YouTube takipçi sayısı çok kısa bir süre sonra 3 katına çıktı. 
- Transferin ilk 24 saati 520 bin forma satıldı ve bu da yaklaşık 62 Milyon Dolar’a tekabül ediyor. 

Juventus, Ronaldo öncesi sezona oranla;
- Ürün satışını %58,3 artırdı.
- Sponsorluk ve bilet satışını yaklaşık %25 arttırdı. (Ki buna iki katına çıkarak 357 Milyon Euro’ya ulaşan forma sponsorluğu dahil değil.) 
- Toplam gelirini %23.1 artırdı.

Kendi çapına göre spektaküler transfer hamlesi yapmış ve bundan yarar sağlamış birçok kulüp gibi Mesut Özil - Fenerbahçe birlikteliğinde de benzer gelişmeler umut ettik.
Şu ana dek gördüklerimiz hiç iyi değil. Sosyal medyadaki birkaç kişinin anlık çaba ve vizyonuna hapsolunmuş durumu var. Mesut Özil’in transfer videosunda aldığı maçın adamı ödülleri kupa olarak lanse edilmezdi yoksa.

İmza törenine 10’u yabancı 64 kuruluşun katıldığı bu futbolcuyu bütün dünya tanıyor ve ilgi gösteriyor. 
Zonguldak’a ve Londra’ya gidip video çekmek, YouTube'un Katıl uygulaması için içerik üretmek önemli olsa da geliri sadece yerelden elde etmeye çalışmak doğru değildir. 
Örneğin MESUTOL kampanyasında İngilizce hesaptan yardımın nasıl yapılacağını tarif eden bir tane tweet yoktu. 

Dünyaya daha açık, iletişimin içine doğmuş biz gençlerin sırf dönemi içinden kavramak avantajı nedeniyle öngörülü olabileceğini unutmayın. 
Öğrenim ve yurtdışı tecrübesi ile kendini donatan birçok nesildaşım var. İlgi alanlarımıza yönelik fikir ve projeler üretebiliyoruz. 
2018’de yurtdışı taraftar kazanımı, gelir yaratımı üzerine ben de bir arkadaşımla proje hazırladım örneğin. 
Dolayısıyla bugün en basit adımların atılamadığını, fırsatların kaçtığını görmek bizi iki kat üzüyor.
         
Mesut transferine bu kadar çeşitli ülkeden ilgi varken, kulübün lisanslı ürünlerinden hangileri başka ülkelerde satışa çıkıyor? 
Kaç tane Özil forması Suudi Arabistan’da, Katar’da satılıyor? 
Peki Almanya’da kaç tane satılıyor? 
Az önce sıraladıklarım bir yana, Fenerium’un internet sitesinde Mesut Özil’in forması, hızlı al seçeneğiyle kolay ulaşılabilir bir yere konumlandırılıyor mu?

Mesut Özil, Uygur Türkleri için yazdıkları yüzünden Çin’in boykotu ile karşılaştı ama Güney Kore, Arabistan ve Endonezya başta olmak üzere birçok ülkeden vatandaş Mesut Özil hayranı. 
Buralarda yapılacak sezon öncesi kampları ve hazırlık maçları ile ilk adım atılmalıdır. 
Tabii bu süreçte kulüp lisanslı ürünlerine bu ülkelerde erişim olmalı. 
          
Teknoloji çağında olduğumuz bu dönemde artık fiziksel temas her zaman şart değil. 
Sosyal medya ile birçok kişiye ulaşım çok basit. 
Belirlenen hedef ülkelere özel o ülkelerin resmi dilinde Twitter adresleri, YouTube içerikleri ile Fenerbahçe aidiyeti her alana taşınmalı. 
Günümüzde e-spor önemini arttırmakta. Hem Fenerbahçe hem de Mesut Özil e-spor takımı sahibi. 
Bu ülkelerde turnuvalar yapılmalı. 
Yapılan her yayın bu ülkelerde gösterilmeli, erişim kolaylaştırılmalı.


telif


Yağız Kutay Kimdir?

Yağız Kutay lise öğrenimini TED Ankara Koleji’nde tamamladı. Ardından Bilgi Üniversitesi Ekonomi ve University of London/ London School of Economics Ekonomi-İşletme bölümleriyle öğrenimine devam etti. Daha önce Bloomberg HT ve Microsoft’ta görev alan Işık, Paraanaliz, Muhalif, PA Turkey ve Dünya Gazetesi’nde hem Türkçe hem İngilizce Ekonomi ve Spor Ekonomisi üzerine yazılar yazıyor.

Makale Yorumları

  • Hasan Gemici05-02-2021 13:00

    Yağız Işık’ı tebrik ediyorum.Son derece Ufuk açıcı bir yazı.Umarım umarım şu anda yaşları 50 nin üzerinde olan futbol kulübü yöneticileri zamanın ruhunu anlamak ve geleceği planlamak için Yağız gibi gençlerden yararlanırlar.

  • Serhat04-02-2021 19:09

    Kulüplerin ihtiyacı olan vizyona güzel bir örnek olmuş. Tebrik ederim

  • Melih04-02-2021 16:54

    Yönetimlerimizin seçim vaatlerinde ağızlarından düşürmediği ama bir o kadarda faaliyete geçiremediği “Vizyon” ile alakalı anlaşılır ve yol gösterici bir yazı ile sporseverleri buluşturduğunuz için teşekkür ediyorum. Bu bilinç düzeyi arttıkça vaat olmaktan çıkıp uygulamaya geçecektir böylece ülke kazanacak. Emeğinize sağlık

  • Dede04-02-2021 13:45

    Cok dogru. Ozellikle mesutun sayesinde gelicek basarilarin daha fazla lanse edilmesi lazim. Artik yurtici populerlik kazanc veya basari ekonomik sikintilari gidermeye kesinlikle yetmiyor.

  • Bilge Çakar04-02-2021 12:14

    Kulübün görmesi ve dikkate alması gereken bir yazı olmuş kesinlikle, böyle fikirlerin uygulamaya konması futbol camiasına eski heyecanını getirecek hem de sporun ekonomiye neler katabileceğini gösterecektir. Kaleminize sağlık.

  • Murat04-02-2021 12:14

    İyi bir noktaya değinmişsiniz

  • Mert04-02-2021 11:36

    Doğru noktalara parmak basmışsınızUmarım kulüplerimiz ileride böyle bir vizyona sahip olur...

  • Uğur babaeker04-02-2021 10:10

    Magazin alt yapılı spor camiasının yöneticileri için denizin bittiğini anlatan ve çözüm yolu sunan harika bir yazı...Tebrik ederim

Yorum Yazın

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar