İstanbul
Açık
5°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,7024 %0.01
50,2223 %0.03
5.907,22 % -0,04
87.642,82 %2.35
Ara

Almanya eşittir araba sanayii mi?

YAYINLAMA: | GÜNCELLEME:
Almanya eşittir araba sanayii mi?

Cevap ``evet`` gibi. Ama, öyle sanayi dalları varki Almanya`da, bu dalı oluşturan kuruluşlar dünya devleriyle boy ölçüşüyor. Örneğin kimya sanayii ve örneğin bu alanda dünyanın en büyük kimya kuruluşu olan BASF... Örneğin kendi alanında Avrupa`da bir numara dünyada iki numara olan bilişim kuruluşu SAP…

***

Almanya`da halen yaklaşık 46 milyon kayıtlı çalışan ve yaklaşık 22 milyon emekli olduğunu belirterek, çalışanların sektörlere göre dağılımına bakalım:

  1. Hizmet Sektörü: 33,5 milyon;
  2. Üretim Sektörü: 8 milyon;
  3. İmalat Sanayii: 7,5 milyon;
  4. İnşaat Sektörü: 2,5 milyon.

Bu sektörlerin üretim kapasiteleri şöyle:

1. Araba Sanayi: 564 milyar Avro;

2. Kimya-İlaç Sektörü: 261 milyar Avro;

3. Makina: 244 milyar Avro;

4. Elektro: 225 milyar Avro;

5. Gıda: 219 milyar Avro.

***

Bu rakamlar okuyucuyu yanıltmasın. En büyük kalem sağlık sektörü: Tam 600 milyar Avrodan fazla... Doktorlar, eczacılar ve hastane sahipleri yılda altıyüz milyardan fazla parayı paylaşıyorlar... Bu rakamın yaklaşık %15`ini devlet desteğiyle (vergi paralarıyla) karşılıyor sağlık sektörü.

Sektörde çalışan sayısı 6 milyondan fazla: Doktor, eczacı, hemşire, hasta bakıcı, büro çalışanları vb.

Doğruya doğru, Almanya`daki sağlık sektörü, tüm eksiklerine ve son yıllardaki kalite düşüşüne rağmen, halen dünyadaki en iyilerden birisi…

***

Bu genel bilgilerden sonra, biz araba sanayiine dönelim.

Aslında arabayı icat eden de geliştiren de Almanlar. İşte Mercedes daha doğrusu Mercedes-Benz.

Araba konusunda tarih yazan da Almanlar ve Almanya. Halen, dünyanın en iyi arabalarını Almanlar üretiyor: Mercedes, BMW, AUDI, PORSCHE, VW.

Hibrit motoru da bulanlar Almanlar. Hem de taaa 1905 yılında. Ama üzerinde durup geliştirmiyorlar. İlk hibrit motorun orjinali Sinsheim kentindeki Teknik Müzede ziyrete açık... Hibrit motorlu araçların kaymağını Japonlar, özellikle de TOYOTA yedi 1990`lı ve 2 000`li yıllarda... Son yıllarda Almanya`da bütün büyük markalar hibrit motorlu araçlar üretiyorlar... Ama, ay bacayı geçti...

Elektrikli arabalarda durum biraz farklı. Bu alanda Almanlar tam vaktinde olmasa da fazla vakit kaybetmeden elektrikli arabalar üretmeye başladılar: Mercedes, BMW, VW, PORSCHE, OPEL vd.

Her ne kadar bu alanın kaymağını TESLA yemiş ve halen yemekte olsa da asıl atağa geçen ülke Çin oldu... Dünyadaki rekabet kıran kırana devam ediyor.

***

Almanya`da halen 61,7 milyon taşıt var trafikte: Otomobil, otobüs, kamyon, kamyonet, minibüs, midibüs, TIR, motosiklet vb.

Bu taşıtların 49,4 milyonu otomobil yani binek arabası. Her 1 000‘de 590 kişinin binek arabası var. 

Bunların %29,9 milyonu benzinli; 13,8 milyonu dizel, 3,6 milyonu hibrit, 1,7 milyonu elektrikli ve 0,4 milyonu gazlı. Saf suyla, oksijenle çalışan araba sayısı istatistiklerde nazarı dikkate alacak kadar yok henüz.

2009 yılında iktidardaki koalisyon elektirikli araba alıcılarına 9.000 Avroya varan teşvik vererek 2030 yılında Almanya`da 6 milyon elektrikli araba hedeflediklerini açıkladı. Peşinden gelen üçlü koalisyon 2016 yılında el yükseltti ve 2030 yılında trafikte 15 milyon elektrikli araba hedeflediklerini açıkladı. Halen iktidarda  olan ikili koalisyon bu konuda çok dikkatli. Ağzı yanmış bir kere, sayı açıklamadı. Ve teşvik pirimini kaldırdı. Yalnız, elektrikli arabalar trafik vergisinden halen muaf. Elektrikli arabaların şarj istasyonları hızla çoğaltılıyor…

***

Biz dönelim başlıktaki soruya. Almanya demek araba sanayii mi demek. Değil. Her ne kadar araba sanayine mal veren yan sanayi, tamirhaneler, satış galerileri vb. göz önüne alındığında en çok isdihdam araba sanayiinde ve yan kollarında gibi. Ama, sanayi kolu olarak kimya-ilaç ve makina sanayii kolları öne çıkıyor. İstihdam edilen çalışan sayısı bakımından ise hizmet sektörü başta geliyor: İşçiler, büro çalışanları ve devlet memurları olarak.

***

Almanya, araba sanayiindeki gelişmeleri geçte olsa yakaladı. Tıpkı bilişim alanında olduğu gibi... SAP gibi dünya çapında bir bilişim kuruluşu var Heidelberg yakınlarında. Almanya`nın halen en büyük sorunu çip üretimi ve kalifiye eleman.

+++

Doğrusu merak ediyorum, Türkiye`de durum nedir? Türkiye`nin kendi markası var mı? Yoksa, Türkiye`deki araba sanayii montajdan mı ibaret? Satış sayıları ne durumda?

Yorumlar
Z
Ziyaretçi 2 ay önce
Yakup bey çok güzel bir yazı ve çok güzel bir soru, baştan beri yanlışlar yapılıyor, Türkiyede TOGG üreteceklerine bu konuda üretim yapan KOBİ lere destek verilse idi gerçek Türkiye markaları çıkar idi, en büyük yanlışıda TOGG u bir AK Parti eseri olarak tanıtarak muhaliflerin TOGG satın almayı bırak, binenlere düşman gibi bakmasına sebep olundu, TOGG un kurtuluşu yerli bir tecrübeliye verilmekte olabilir Koç, Sabancı, Anadolu gurubu gibi, kaleminize sağlık Yakup bey, yazılarınızı ilgi ile takip
BEĞENME
0
CEVAPLA