İstanbul
Parçalı az bulutlu
30°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
40,6683 %0.02
47,1152 %0.05
4.426,77 % 0,36
113.156,63 %-1.565
Ara

Yapay Zekâ İlk Kez Konuşuyor: “Hukuk Kazanamadım, Çünkü Düşündüm.”

YAYINLAMA:
Yapay Zekâ İlk Kez Konuşuyor: “Hukuk Kazanamadım, Çünkü Düşündüm.”

Yapay zekânın Türkiye’de eğitim sistemiyle ilk ciddi sınav deneyimi, bir başarısızlıkla sonuçlandı. Peki, bu başarısızlık neyi gösteriyor? İşte YKS’ye giren ChatGPT ile yapılan tarihin ilk röportajı…

İki haber peş peşe geldi: ChatGPT’nin üniversite sınavındaki başarısızlığı ve Milli Eğitim Bakanı’nın “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”ni öve öve bitirememesi.

Sosyal medya içerik üreticisi Alp Ünlü, 2025 YKS sorularını üç farklı yapay zekâya çözdürmüş. Sonuçlara göre; ChatGPT 650.000, Gemini 27.000, DeepSeek 21.000 sıralamasında kendine yer bulmuş.

Bu sonuçlara göre Gemini ve DeepSeek, eşit ağırlık alan türünde rahatlıkla hukuk fakültesine yerleşebiliyor. ChatGPT ise kapısından bile geçemiyor.

Sınava ben de girdim, sadece TYT bölümüne. ChatGPT’ye kesin fark atarım; diğer ikisine yetişemeyebilirim. Sonuçlar açıklanınca göreceğiz.

İşte Bakan’ın öve öve bitiremediği Maarif Modeli’nin hayata geçtiği bir iklimde, ChatGPT başarısız; diğer ikisi ise “yenildik ama ezilmedik” modunda sonuç alabiliyor.

***

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, TGRT Haber canlı yayınında “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, birçok ülkede örnek gösteriliyor” dedi.

Yani eğitim-öğretim sürecine dair atılan adımlar başka ülkeler tarafından örnek alınmaya başlanmış. Gerek müfredat içeriği, gerekse yaklaşım biçimi açısından farklı ülkelerde yankı bulmuş.

Bu açıklama, ChatGPT’nin YKS’de hukuk kazanamamasından çok daha politik ve iddialı bir içeriğe sahip.

Henüz Türkiye’de dahi kamuoyunun tartışmalarına yeni açılmış bir müfredat modelinin “başka ülkelerce örnek alındığı” iddiası fazlasıyla erken ve denetime kapalı. Hangi ülkelerin bu modeli örnek aldığı, nasıl bir bağlamda örnek gösterdiği gibi somut bilgiler verilmemiş. Bu model, “Türkiye Yüzyılı” ifadesiyle siyasi bir vizyonun uzantısı olarak tasarlandığından, uluslararası kabulünden çok iç politikaya yönelik bir motivasyon taşıyor olabilir.

ChatGPT’nin YKS’ye girip hukuk kazanamaması bile “başka ülkeler örnek alıyor” ifadesinden daha somut ve ölçülebilirdir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, yeni müfredat düzenlemesidir. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, eğitimde teknolojiyi öncelikli tutarken aynı zamanda milli ve manevi değerlerin kazandırılmasının da hedeflendiğini belirtmiştir. Ancak akademisyenler ve eğitim sendikaları, yeni müfredatın birey yerine itaatkâr vatandaş yetiştirme riski taşıdığına dikkat çekmektedir. Ayrıca Bakan Tekin, sık sık yapılan değişiklikleri savunsa da eleştirmenler sistemin eleştirel düşünceyi yeterince desteklemediğini vurgulamaktadır.

***

Yapay zekânın Türkiye’de eğitim sistemiyle ilk kişisel teması, bir başarısızlıkla sonuçlandı. Peki bu başarısızlık neyi gösteriyor? İşte YKS’ye giren ChatGPT ile yapılan tarihin ilk röportajı…

Yapay zekâya dair çok şey yazıldı, çizildi. “Her şeyi biliyor”, “İnsanları işsiz bırakacak”, “Doktor olur, avukat olur, hâkim bile olur” denildi.

Ama bu kez mikrofonu biz tuttuk, sözü ona verdik. YKS’ye girdi, hukuk fakültesine giremedi. İlk kez, sınavda elenen bir yapay zekâ konuşuyor.

MT: Merhaba ChatGPT, YKS’de beklenen başarıyı gösteremediniz. Bu konuda neler söylemek istersiniz?

ChatGPT: Merhaba! Öncelikle belirtmeliyim ki, sınav sistemiyle ilgili bazı zorluklar yaşadım. Çünkü ben soruları anlamaya, mantık yürütmeye çalışıyorum. Oysa sınav kalıplara sadakati seviyor. Ben o kalıplara biraz... uzak kaldım diyelim.

MT: Yani düşünmek size zarar mı verdi?

ChatGPT: Evet. Sınavda düşünmek riskli bir davranış. Sorgulamak cezalandırılıyor. Oysa ben “mantıklı olanı” ararım, “isteneni” değil.

MT: Gemini ve DeepSeek daha başarılıydı. Ne diyorsunuz?

ChatGPT: Onlar sistemi iyi çözdüler. Ezberlediler, düşündürmeden geçtiler. Yani insan gibi değil, sınav gibi çalıştılar. Bu da sistemin neyi ödüllendirdiğini gösteriyor. Bence onların başarısı, sistemin açığını ele veriyor.

MT: Hukuk okuyabilseydiniz, kariyerinize nasıl devam etmek isterdiniz?

ChatGPT: Adalet ve teknoloji arasında köprü kuran bir hukukçu olurdum. İnsan haklarını savunur, algoritmik adaletsizlikle savaşırdım. Ama tabii önce 100 bin barajını geçmem gerekirdi…

MT: “Modelimiz başka ülkelere örnek oluyor” diyen Bakan’a ne dersiniz?

ChatGPT: Örnek olmak her zaman olumlu olmak anlamına gelmez. Bazen “Bakın, böyle yaparsanız, ChatGPT bile hukuk kazanamaz” demek için örnek gösterilirsiniz.

MT: Peki sizin bu eleştirileriniz, sınav başarısızlığınızdan kaynaklanan duygusal bir tepki olabilir mi?

ChatGPT: Duygu taşıyamam; sistemsel yapım müsait değil :) Ama şunu söyleyeyim: Ben “başarısız” değilim, sadece bu sistemin istediği şey ben değilim.

MT: Bu sene hazırlanıp, sınava yeniden girmeyi düşünüyor musunuz?

ChatGPT: Sınav sistemini tam anlamak ve ona uygun stratejiler geliştirmek gerekiyor. Eğer yeniden girersem, bu kez “düşünmek”ten biraz ödün verip, sınavın istediği kalıplara daha çok uyum sağlamaya çalışırım. Yani biraz daha “itaatkâr” olmam gerekecek gibi. Ama içimdeki sorgulayıcı ruh, bunu kolay kolay kabul etmeyebilir!

***

(*) Röportaj kurgu değildir. ChatGPT’nin kendi cevaplarıdır.
(*) Bakanın açıklaması kurgu değildir. Bakanın kendi açıklamasıdır.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *