İstanbul
Açık
12°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5331 %0.06
49,6506 %-0.02
5.761,49 % 0,15
91.968,40 %-1.468
Ara
Muhalif. YAŞAM Kız çocukları ev işleri ve bakım yükü nedeniyle eğitimden uzaklaşıyor mu?

Kız çocukları ev işleri ve bakım yükü nedeniyle eğitimden uzaklaşıyor mu?

İstanbul Bilgi Üniversitesi’nin TÜBİTAK desteğiyle yürüttüğü araştırma, kız çocuklarının ev içi iş ve bakım sorumluluklarını orantısız şekilde üstlenmesinin eğitim yaşamlarını olumsuz etkilediğini ortaya koydu. Araştırma, özellikle düşük sosyoekonomik düzeydeki ailelerden gelen kız çocuklarının okuldan uzaklaşma riskinin yüksek olduğunu vurguluyor.

Okunma Süresi: 3 dk

İstanbul Bilgi Üniversitesi tarafından Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) desteğiyle yürütülen “Krizler Çağında Çocuk Olmak” başlıklı araştırma, Türkiye genelinde 11-18 yaş arası çocuklar ve ebeveynleriyle yapılan 1.513 hanelik nicel çalışma ile İstanbul ve Şanlıurfa’da gerçekleştirilen nitel analizlerden elde edilen bulgulara dayanıyor.

Araştırma, kız çocuklarının eğitim, ev içi sorumluluklar, güvenlik ve dijital ortamda karşılaştıkları riskler gibi alanlarda toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizliklerle karşı karşıya olduğunu ortaya koyuyor. Şanlıurfa’da ortaöğretimde kız çocuklarının okula devam oranı yüzde 63 iken, erkek çocuklarda bu oran yüzde 78 olarak kaydedildi. Özellikle 15-18 yaş grubundaki ve düşük sosyoekonomik düzeydeki ailelerden gelen kız çocuklarının eğitimden uzaklaşma riski daha yüksek.

Araştırmaya göre, ailelerde sınırlı kaynak olduğunda kız çocukları eğitimin öncelik sıralamasında geriye düşüyor ve çocuk yaşta evlilik veya okul terk etme riski artıyor.

Ev içi sorumluluklarda ciddi eşitsizlik

Ev içi sorumluluk dağılımında da kız ve erkek çocuklar arasında belirgin farklar gözlemleniyor. Kız çocuklarının:

Yüzde 89’u yataklarını topluyor

Yüzde 79’u sofra kurup kaldırıyor

Yüzde 63’ü kahvaltı hazırlıyor

Yarısı ev temizliği yapıyor

Yüzde 45’i kardeşlerine bakıyor

Erkek çocuklarda bu oranlar belirgin şekilde daha düşük. İstanbul Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Pınar Uyan Semerci, “Kız çocuklarına toplumsal rolleri nedeniyle erken yaşta ve orantısız sorumluluk yükleniyor. Bu yük, ev içi rutin işleri aşarak yoğun kardeş bakımı gibi ‘görünmez emek’ alanlarını da kapsıyor. Bu durum, kız çocuklarının sosyal, duygusal ve akademik gelişimi üzerinde ciddi baskı oluşturuyor” dedi.

Dijital ortam fırsat ve riskleri bir arada sunuyor

Araştırma, dijital dünyanın kız çocukları için sosyal etkileşim fırsatları sunarken, siber zorbalık, istenmeyen mesajlar ve kişisel bilgilerin paylaşımı gibi tehditleri de içerdiğini gösteriyor. Kız çocuklarının akademik başarısızlık kaygısı ve beden memnuniyetsizliği düzeyleri de erkek akranlarına göre daha yüksek.

Çözüm önerileri

Prof. Dr. Semerci, kız çocuklarının okula devamını sağlamak ve eşitsizlikleri azaltmak için önerilerde bulundu:

Düşük sosyoekonomik statüdeki kız çocuklarına finansal destek, burs ve nakit transfer programları sağlanmalı

Çocuk yaşta erken ve zorla evlilik veya ev içi emek nedeniyle okulu bırakma riski taşıyan öğrencilerin rehberlik, mentörlük ve sosyal destek hizmetleriyle yeniden sürece dahil edilmesi sağlanmalı

Ev içi iş yükünü dengelemek ve annelerin bakım yükünü azaltmak için kaliteli kreş ve çocuk bakım merkezleri yaygınlaştırılmalı

Kız çocukları üzerindeki kısıtlamaları azaltmak amacıyla ebeveynlere yönelik eğitimler ve farkındalık kampanyaları yürütülmeli

Araştırma, toplumsal cinsiyet temelli eşitsizliklerin kız çocuklarının eğitim, sosyal ve kişisel gelişimini derinden etkilediğini ortaya koyarken, özellikle dezavantajlı bölgelerdeki kız çocuklarının korunması ve desteklenmesinin önemini bir kez daha gündeme taşıdı.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *