İstanbul
Parçalı bulutlu
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,7031 %0.23
50,1678 %0.06
5.902,25 % 0,77
90.008,89 %-0.491
Ara
Muhalif. EKONOMİ Yeni vergi paketiyle 350 milyar TL gelir hedefleniyor: Orta gelirli vatandaşa yük mü geliyor?

Yeni vergi paketiyle 350 milyar TL gelir hedefleniyor: Orta gelirli vatandaşa yük mü geliyor?

Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın hazırladığı yeni vergi paketi, 350 milyar TL ek gelir yaratmayı hedefliyor. Uzmanlar, düzenlemelerin vergi adaletinden çok kamu gelirini artırmaya odaklandığını ve özellikle orta gelirli vatandaşlar için ek yük getirebileceğini vurguluyor.

Okunma Süresi: 2 dk

Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu, kısa süre içinde Genel Kurul’a gelmesi beklenen 36 maddelik vergi paketini kabul etti. Hükümet paketi “vergi adaletini güçlendirme ve kayıt dışılıkla mücadele” gerekçesiyle sunarken, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan Etki Analizi düzenlemenin asıl amacının kamu gelirlerini artırmak olduğunu ortaya koyuyor.

Yeni gelir kaynakları ve tasarruf hedefi

Paketten beklenen toplam gelir yaklaşık 350 milyar TL olarak hesaplanıyor; 200 milyar TL’si ek gelirden, 150 milyar TL’si tasarruf tedbirlerinden sağlanacak. İşveren prim oranının artırılması, prime esas kazanç üst sınırının yükseltilmesi, kira istisnasının daraltılması ve noter harçlarının devreye girmesi gibi adımlar Hazine’ye milyarlarca TL ek gelir sağlayacak.

Konut ve kira gelirlerinde değişiklikler

Kira gelirlerinde vergi istisnası yalnızca emekli, dul, yetim ve malul aylığı alanlarla sınırlı olacak. Diğer mülk sahipleri yıllık kira gelirlerinin tamamını beyan etmek zorunda kalacak. Uzmanlara göre bu değişiklik, dolaylı olarak kiracıların maliyetini de artıracak.

Gayrimenkul ve araç satışlarına yeni kurallar

Tapuda satış bedeli ile piyasa değeri arasında fark tespit edilirse, vergi ziyaı cezası artık bir kat olarak uygulanacak. İkinci el araç satışlarında noter harç muafiyeti kaldırılıyor; satış bedeli üzerinden binde 2 oranında, en az 1.000 TL harç alınacak.

Meslek gruplarına ek harç yükü

Özel sağlık kuruluşlarından diş polikliniklerine, veteriner kliniklerinden kuyumculuk işletmelerine kadar birçok meslek grubuna yıllık 10 bin TL ile 7,5 milyon TL arasında değişen ruhsat ve faaliyet harçları getiriliyor.

Sosyal güvenlikte prim artışları

İşveren prim oranı yüzde 11’den yüzde 12’ye, emeklilik prim oranı ise 1 puan artırılıyor. Kısmi süreli çalışanlar, tarım işçileri ve ev hizmetlerinde çalışanların prim oranları da yükseliyor. Genç girişimci prim desteği tamamen kaldırılırken, Hazine prim desteği düşürüldü.

Uzman yorumları

Ekonomist Emre Şirin, paketin teknik olarak bir gelir artırıcı düzenleme niteliği taşıdığını, vergi adaletinin sağlanmadığını belirtiyor: “Vergi yükü görünürde emekli ve ücretlilerin üzerinde, dolaylı vergiler nedeniyle düşük gelirli kesim daha fazla etkileniyor. 2026 yılı, 2025’i mumla aratacak.”

Sonuç olarak:
Pakette, Hazine’nin yeni gelir kaynakları yaratması ön planda tutulurken, doğrudan vergi adaletini sağlayacak yapısal düzenlemeler eksik kalıyor. Uzmanlara göre, hem gelir artırıcı hem de harcama politikalarını dengeleyen bir mali reform, vergi adaletini sağlamak için şart.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *