İstanbul
Açık
12°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5359 %0.07
49,6539 %0.06
5.778,15 % 0,44
92.077,40 %-1.249
Ara
Muhalif. EKONOMİ Reklam Kurulu’ndan ceza yağmuru: Dijital manipülasyona 10 milyon liralık yaptırım!

Reklam Kurulu’ndan ceza yağmuru: Dijital manipülasyona 10 milyon liralık yaptırım!

Reklam Kurulu, tüketiciyi yanıltan çevrim içi içeriklere ve karanlık tasarımlara karşı denetimlerini sıkılaştırdı. 65 dosyadan 56’sına ceza, 10 milyon lirayı aşkın para cezası kesildi.

Okunma Süresi: 2 dk

Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, tüketici haklarını ihlal eden dijital reklam ve uygulamalara karşı önemli bir adım attı. Kurulun 15 Mayıs’taki toplantısında değerlendirilen 65 dosyanın 56’sının reklam mevzuatına aykırı olduğu tespit edildi. Aykırı bulunan içeriklerin yayını durdurulurken, toplamda 10 milyon 495 bin TL idari para cezası kesildi.

Ayrıca, tüketicilerin mağduriyet yaşamaması adına 5 dosya kapsamında da engelleyici tedbir uygulanmasına karar verildi.

Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, 2025 yılı ocak-mayıs döneminde toplam 736 dosyanın incelendiği ve bunlardan 661 dosyada mevzuata aykırılık tespit edildiği bildirildi. Bu kapsamda firmalara 125 milyon 281 bin TL idari para cezası uygulandı.

Dijital reklamlar mercek altına alındı

Mayıs ayındaki denetimlerde ağırlıklı olarak çevrim içi alışverişlerde kullanılan manipülatif ara yüzler, yanıltıcı kullanıcı yorumları ve sahte sıralamalar incelendi. Tüketicilerin farkında olmadan karşısına çıkan ürün veya hizmetlerin öne çıkarılmasına yönelik içeriklere yönelik yaptırımlar artırıldı.

Bu kapsamda, satın alma kararlarını etkileyecek şekilde reklam yapan 6 firmaya toplam 3,5 milyon TL ceza kesilirken, reklamların yayını durduruldu.

“Ücretsiz deneme” vaadiyle bilgi toplayanlara da ceza

Kurul ayrıca, “1 veya 2 ay ücretsiz deneme” vaadiyle tüketicinin banka bilgilerini toplayan, sonrasında izinsiz abonelik başlatan firmaları da mercek altına aldı. Bu tür uygulamalar “karanlık tasarım” olarak tanımlanarak hem mevzuata aykırı hem de tüketiciyi yanıltıcı bulundu.

İlgili firmaya idari para cezası verilirken, ticari uygulamanın tamamen durdurulmasına karar verildi.

Reklam Kurulu, tüketicileri dijital mecralarda da korumak için denetimlerin sıklaştırılacağını ve benzer ihlallerin takibinde kararlı olunacağını bildirdi.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *