İstanbul
Açık
15°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5212 %0.04
49,5823 %-0.03
5.787,95 % 0,61
90.591,58 %-2.426
Ara
Muhalif. BİLİM - TEKNOLOJİ Yapay zeka dijital dünyayı sarsıyor: Trafikler düşüyor, alışkanlıklar değişiyor

Yapay zeka dijital dünyayı sarsıyor: Trafikler düşüyor, alışkanlıklar değişiyor

ChatGPT, Google AI Overviews ve Perplexity gibi yapay zeka destekli arama motorları, bilgiye erişim şeklini kökten değiştiriyor. Web sitelerine olan ihtiyaç azalırken, haberden turizme birçok sektör ciddi trafik kayıpları yaşıyor.

Okunma Süresi: 2 dk

Dijital dünyada yapay zeka temelli arama sistemlerinin yükselişi, internet kullanım alışkanlıklarında devrim niteliğinde bir dönüşüm başlattı. Artık kullanıcılar, aradıkları bilgiye direkt olarak ChatGPT, Google AI Overviews veya Perplexity.ai gibi araçlar üzerinden ulaşabiliyor. Bu durum ise başta haber ve medya siteleri olmak üzere birçok web sitesinin organik trafiğinde ciddi düşüşlere yol açtı.

Web Trafiğinde Sert Düşüş

SimilarWeb verilerine göre ABD’de 2024–2025 döneminde özellikle arama motoru kaynaklı trafikte dikkat çeken gerilemeler yaşandı:

Seyahat ve turizm sitelerinde yüzde 20 düşüş

Haber ve medya sitelerinde yüzde 17 düşüş

E-ticaret sitelerinde yüzde 9 düşüş

Finans ve yemek sitelerinde yüzde 7 düşüş

Yaşam-stil kategorisinde yüzde 5 düşüş

Benzer şekilde, bilgi odaklı siteler de düşüşten nasibini aldı. Örneğin, Wikipedia’nın günlük ziyaretçi sayısı Mart 2022’de 165 milyonken, Mart 2025’te bu sayı 128 milyona gerileyerek yüzde 23’lük bir kayıp yaşadı.

Siteye Tıklamalar yüzde 30 Azaldı

BrightEdge tarafından paylaşılan verilere göre, Google AI Overviews özelliğinin kullanıma girmesiyle birlikte yapay zeka tabanlı aramalar ciddi oranda artarken, bu özet içerikler nedeniyle doğrudan siteye yapılan tıklamalar yüzde 30 oranında azaldı.

Haberlere Ulaşımda Tercih Değişiyor

Yapay zeka yalnızca genel bilgi aramalarını değil, haber erişimini de etkiliyor. The Decoder’a göre, 2024–2025 arasında haber sorgularında ChatGPT kullanım oranı yüzde 212 arttı. Buna karşın, geleneksel Google aramalarındaki artış yalnızca yüzde 5 düzeyinde kaldı.

OpenAI'dan Tarayıcı Hamlesi

Tüm bu gelişmelerin üzerine, ChatGPT’nin geliştiricisi OpenAI, yapay zeka destekli bir internet tarayıcısı üzerinde çalıştığını duyurdu. Bu tarayıcının, kullanıcıların internette gezinme alışkanlıklarını kökten değiştirmesi ve Google Chrome’a doğrudan rakip olması bekleniyor.

Uzmanlara göre bu hamle, Google’ın reklam temelli gelir modeline de büyük bir tehdit oluşturabilir. Çünkü kullanıcı verilerine doğrudan erişim imkanı, yapay zekayla birleştiğinde, reklam hedefleme başta olmak üzere birçok alanda Google’ın üstünlüğünü sarsabilir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *