İstanbul
Açık
12°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5250 %0.05
49,6577 %0.12
5.776,09 % 0,40
92.313,50 %-1.025
Ara
Muhalif. BİLİM - TEKNOLOJİ Bilim insanları açıkladı: ChatGPT’nin beklenmedik yan etkisi

Bilim insanları açıkladı: ChatGPT’nin beklenmedik yan etkisi

Akademisyenler, yapay zekanın sağladığı “anında ve düzenli cevapların” bireylerin sorun çözme sürecinde gerekli olan “yapıcı kafa karışıklığını” ortadan kaldırabileceği uyarısında bulunuyor. MIT’de yapılan son araştırma ise ChatGPT kullanımının beyin etkinliğini düşürdüğünü ve öğrenme motivasyonunu azaltabileceğini ortaya koydu.

Okunma Süresi: 2 dk

Son günlerde yapay zekanın eğitim üzerindeki etkileri, akademi dünyasında tartışma konusu haline geldi. Eleştirilerin merkezinde, yapay zekanın düşünme görevini kullanıcıların elinden alarak uzun vadede bilişsel becerileri zayıflatabileceği görüşü bulunuyor.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT Media Lab) tarafından yürütülen araştırma, ChatGPT kullanımının “yönetici kontrol” ve “dikkatsel katılım” düzeylerini düşürdüğünü ortaya koydu. Çalışmada 18-39 yaş arasındaki 54 kişi üç gruba ayrıldı ve deneme yazıları yazmaları istendi. Katılımcıların beyin aktiviteleri EEG ile ölçüldü.

Sonuçlara göre:

ChatGPT kullananlar, beyin etkinliğinde en düşük seviyeyi gösterdi ve özgün fikirler üretmekte zorlandı.

Google arama motorunu kullananlar, daha aktif beyin faaliyeti sergiledi.

Kendi bilgileriyle yazanlar, en yüksek yaratıcılık ve bağlantılılık seviyelerine ulaştı.

Araştırmacılar, yapay zekanın “bilişsel erozyona” yol açabileceğini, kullanıcıların yalnızca dış kaynaklardan bilgi tüketen pasif bireylere dönüşme riskini taşıdığını belirtiyor.

“Üretken başarısızlık” öğrenmenin temelinde

Connecticut Üniversitesi’nden Dr. Avijit Ghosh, yapay zekanın “anında ve muhteşem” cevaplarının John Dewey’in tanımladığı “yapıcı kafa karışıklığını” ortadan kaldırdığını söylüyor. Ghosh’a göre, bu kafa karışıklığı derin öğrenmenin merkezinde yer alıyor. Yapay zekanın bu süreci kısaltması, özellikle gençlerde “metabilişsel tembellik” yaratarak eleştirel düşünme becerilerini zayıflatıyor.

“Beynin hata sinyali devre dışı kalıyor”

Oakland Üniversitesi’nden Prof. Dr. Barbara Oakley ise, temel bilgiye sahip olmadan yapay zekaya başvurmanın öğrenme mekanizmalarını bozduğunu ifade ediyor. Oakley, “Bir öğrenci zor bir soruyla karşılaştığında hemen ChatGPT’ye başvurursa, beynin en güçlü öğrenme mekanizması olan hata sinyalleri devre dışı kalır” diyerek tehlikeye dikkat çekiyor.

Eğitimde yapay zekaya net sınırlar şart

Uzmanlar, erken yaşta yoğun yapay zeka kullanımının geri dönüşü zor bilişsel alışkanlıklar yaratabileceği konusunda hemfikir. Doğru kullanıldığında öğrenmeyi derinleştirecek bir “düşünme ortağı” olabileceğini vurgulayan akademisyenler, aksi durumda yapay zekanın eleştirel düşünmeyi köreltebileceğini belirtiyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *