Yıllık cirosu 1 milyon lirayken, nasıl 125 milyon liraya çıktı?

Yılmaz Özdil, Fatih Sultan Mehmet’in hatırası Haliç Tersanesi’ni kimin yaşattığını anlattı

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Yılmaz Özdil, Fatih Sultan Mehmet’in hatırası Haliç Tersanesi’ni kimin yaşattığını anlattı
Abone ol
Sinem Dedetaş’ın İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’na, “Lütfen destek verin dünya tarihinin en eski tersanesi olan Haliç Tersanesi’ni hayata döndürelim” dediğini belirten gazeteci Yılmaz Özdil, Fatih Sultan Mehmet’in hatırasını-mirasını Sinem Dedetaş’ın nasıl yaşattığını anlattı.

Gazeteci Yılmaz Özdil kişisel YouTube hesabı üzerinden yayınladığı videoda Haliç Tersanesi’ne ilişkin birtakım bilgiler paylaştı. Bu bilgilerden öne çıkan kısım ise CHP Üsküdar Belediye Başkanı adayı Sinem Dedetaş’ın oynadığı roldü.  Özdil, “Fatih Sultan Mehmet’in hatırasını-mirasını Sinem Dedetaş yaşattı“ derken “ilk yıl tersanenin cirosu 1 milyon lirayken 125 milyon liraya çıktı. 569 yıllık tersane bir kadın tarafından hayata döndürüldü. İstanbul’a, Büyükşehir’e ve Türk denizciliğine geri kazandırıldı.” İfadelerini de kullandı ve bu süreçte İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun verdiği desteğin öneminden de bahsetti.


Yılmaz Özdil’in açıklamalarının tamamı şöyle:

“Fatih’in hatırasının; nasıl yaşatıldığını, kimin yaşattığını anlatayım. Tersane-i Amire - Haliç Tersanesi, Fatih Sultan Mehmet 1453 yılında İstanbul’u fethetti. Hemen 2 yıl sonra 1455’te Haliç’te bu tersaneyi kurdu. Osmanlı’nın ana deniz üssü, imparatorluğun donanma merkezi oldu. Türk denizciliğinin kalbiydi. Yavuz Sultan Selim döneminde iyice büyütüldü. Böyle rıhtımlar, cephanelikler, dökümhaneler filan yapıldı. Kadırgaların bakımı için havuzlar filan yapıldı. 3500 kişi çalışıyordu, devasa bir tersane. Bu devasa bir tersane, direkt  Kaptan-ı Derya’ya yani donanma komutanına bağlıydı. Tersane komutanı donanma komutanıydı. Gel zaman, git zaman Osmanlı çökerken; donanma da çöktü haliyle, tersane de çöktü. Haliç Tersanesi, tersane vasfını yitirdi. Atıl bir şekilde bırakıldı. Cumhuriyet döneminde de teknoloji çok çok değişmişti. Bu gemi, denizcilik vesaire falan. Haliç Tersanesi’nin artık sadece adı kalmıştı. Üretim yapılmıyordu. Böyle atıl şekilde, neredeyse harabe şeklinde duruyordu. Yani dünyanın en eski tersanesidir Haliç Tersanesi. Dünyanın en eski tersanesi can çekişiyordu.

İmamoğlu belediye başkanı seçildikten sonra liyakatli isimlerle kadrosunu oluşturdu

2019 yılı oldu. Ekrem İmamoğlu Büyükşehir Belediye Başkanı seçildi. Liyakate önem veren bir Büyükşehir Belediye Başkanı olarak liyakatli isimlerle beraber kadrosunu oluşturdu. Sinem Dedetaş’ı Şehir Hatları’na genel müdür yaptı. İstanbul Şehir Hatları’nın ilk kadın genel müdürü oldu. Kimdi Sinem Dedetaş? Eskişehir doğumlu İstanbul Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi’nden gemi inşaatı yüksek mühendisi unvanıyla mezun oldu. 10 yıl boyunca ulusal ve uluslarası denizcilik şirketlerinde tasarım mühendisi olarak çalıştı. Gemi Mühendisleri Odası yönetim kurulu başkanı oldu.  

Belediyecilik bizim işimiz falan diyenler, Fatih’in torunuyuz filan diyenler dinlemiyordu bile

2019 yılında Ekrem İmamoğlu Büyükşehir Belediye Başkanı seçilince göreve davet etti. İstanbul Şehir Hatları’nın ilk kadın genel müdürü. Koltuğa oturur oturmaz Ekrem İmamoğlu’nu Haliç Tersanesi’ne götürdü. Gemi Mühendisleri Odası Başkanı iken bu tersanenin yeniden hayata geçirilmesi için büyük çaba harcamıştı. Ama karşısında muhatap bulamadı. Belediyecilik bizim işimiz falan diyenler, Fatih’in torunuyuz filan diyenler dinlemiyordu bile. Ama şimdi artık Ekrem İmamoğlu vardı. Dedetaş ‘Lütfen destek verin dünya tarihinin en eski tersanesi olan Haliç Tersanesi’ni hayata döndürelim.’ dedi. Fatih Sultan Mehmet’in hatırasına bir kadın sahip çıkıyor. Gemi yüksek mühendisi, pırıl pırıl bir cumhuriyet kadını. Ekrem İmamoğlu projeyi dinledi. Elbette çok mantıklıydı; plan, proje, her şey. Ne gerekiyorsa yapılması için Büyükşehir’in bütün desteğini verdi. Fatih Sultan Mehmet tarafından ta 1455 yılında kurulan Haliç Tersanesi, Sinem Dedetaş sayesinde yeniden tersane vasfı kazandı. Şehir Hatları vapurunun bakım onarının yanı sıra özel sektöre de açıldı. Özel sektöre ait gemilerin de bakımı yapılmaya başlandı. Daha bismillah, ilk yıl tersanenin cirosu 1 milyon lirayken 125 milyon liraya çıktı. 569 yıllık tersane bir kadın tarafından hayata döndürüldü. İstanbul’a, Büyükşehir’e ve Türk denizciliğine geri kazandırıldı. Fatih Sultan Mehmet’in hatırasını Sinem Dedetaş yaşattı, Fatih’in mirasını. Sadece bir tersane değil yaşayan üreten bir müze orası. Osmanlı’nın mirasını cumhuriyete kazandırdı. “
 


Yorum Yazın