Kadının adı var!.. Şahmaran size iyi gelecek...

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Kadının adı var!.. Şahmaran size iyi gelecek...
Abone ol
İstanbul Sözleşmesi'nin bir anda yok hükmünde sayılması, kadın cinayetlerin devam etmesi, daha da kötüsü sıradan, günlük bir olaymış gibi kanıksanması, tadının hayatının gün geçtikçe daha da zorlaşması... Ne yazık ki günümüz Türkiye'sinin, hiç istemesek de bir gerçeği artık. Ve manzara içinde "Şahmaran" size iyi gelecek...

“ŞAHMARAN”

Tarih boyunca, kadın imgesi farklı biçimlerde ele alınmıştır. Ne var ki, kadın sanatçıları, felsefecileri, araştırmacıları silen tarih, sözü edilen imgeyi de en iyi ihtimalle var olan manzarayı yansıtır biçimde sunmuştur. Genelde kötülüğün öncüsü, felaketin sebebi ya da mağdur olarak ele alınan imge, kadına bakış açısının bir göstergesidir. Dünya tiyatro tarihinde de durum farklı değildir.

Sözünü ettiğimiz hâkim düşüncenin pek çok sanat dalında olduğu gibi tiyatroda da istisnaları vardır. Şahmaran da var olan kalıpları alt üst eden mitolojik bir hikâyenin ayrıksı sesinin peşinden giderek Tiyatro Gaia tarafından sahneye aktarılmıştır.

Oyun Şahmaran’ın bilinen hikayesini kadın gözünden yorumlarken, sahneye koyuluş şekli ile de kadının ilk çağlardan (anaerkil dönemden) günümüze kadar ki evrelerini, dönüşümünü, devinimini anlatmaktadır. Oyun son yıllarda ülkemizde gündem olan kadına karşı şiddete de bir gönderme yapmakta, kadının ilkel benlikle aktarılan gücünün farkındalığını, bu gücün açığa çıkma vaktinin geldiğini anlatma çabasındadır.  

 

Şahmaran; İran’a ait efsanelerden biri olan Camasbname’nin çevrilmesiyle Anadolu’ya ulaşmıştır ve zamanla Anadolu kültürünün bir parçası olmuştur. Bu parça, Tiyatro Gaia tarafından sahneye aktarılırken disiplinler arası sahneleme süreci yürütülmüştür. 

Tiyatro Gaia’nın ilk oyunu olan ‘Şahmaran’, Suzan Acun İlhan ve Gülseren Aydın’ın kaleminden çıkan tek kişilik müzikli oyun olarak sahnelenmektedir. Suzan Acun İlhan’ın yönetmen koltuğuna oturduğu ve Şahmaran’ı canlandırdığı, Can Ömer Uygan’ın müziğini, Ülkü Gaye Köyegitmez’in kostüm ve koreografisini üstlendiği, Ozan İlhan’ın dekor tasarımını, Erkan Kalkan’ın ışık tasarımını yaptığı oyunda Şahmaran karakteri aracılığıyla kadının tarih sahnesindeki yeri gösterilir. 

Şahmaran, ilk çağlarda tanrıça misyonunu üstlenen kadın olarak sahneye çıkar. Orta çağda büyücü-şifacı kadın, yakın çağda ocağın bekçisi- ana ve finalde modern kadın olarak tarihsel süreçte kadın imgesinin üstlendiği rolleri gözler önüne serer.  

1 Perde – 40 Dakika       

SUZAN ACUN İLHAN 
Oyuncu- Yönetmen -Yazar

Oyunculuk hayatına 1993 yılında başlayan Suzan Acun İlhan birçok özel tiyatroda görev almış, ödüllü bir oyuncudur. 2013 de “Oleanna” oyununda ki Carol performansı ile “19.Sadri Alışık Tiyatro ödüllerinde En iyi kadın oyuncu”, 2018 yılında “Aramızda” oyununda ki Grace performansı ile “Yeni Tiyatro Dergisi 7. Emek ve Başarı Ödüllerinde Yardımcı Rolde En İyi Kadın Oyuncu” Adaylıkları bulunan Suzan Acun İlhan, 2020 yılında “Yeni Tiyatro Dergisi 8.Emek Ve Başarı Ödüllerinde Komedi- Müzikal Dalında En İyi Kadın Oyuncu” seçilmiştir.

2017 yılında Tiyatro Gaia’ yı kuran Suzan Acun ilhan ortak bir proje olan “Bir Picasso”oyununu  sahneye taşımış, 2021 sezonunda ise Tiyatro Gaia’nın ilk oyunu olarak nitelendirdiği ; oyunculuğunun yanı sıra, oyunun metnini  Gülseren Aydın ile birlikte kaleme aldığı ve yönetmenliğini de üstlendiği   “Şahmaran” oyunu ile oyunculuk serüvenine devam etmektedir.

CAN ÖMER UYGAN
Müzik Tasarım- Müzisyen

Türkiye’nin köklü progresif rock grubu Gevende ve Anadolu motiflerini yeni dönem caz soundları ile harmanlayan Kam gruplarının kurucularından olan Can Ömer Uygan, çocukluk yıllarında İzmir Devlet Opera ve Balesi Çocuk Korosunda ki eğitimi sırasında CarmenOperasında korist olarak yer aldı ve profesyonel müzik hayatına başladı ( 1989 – 1993 ).Lisans eğitimini Anadolu Üniversitesi Dev. Konservatuvarı Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Ana Sanat Dalı’nda  Mehmet Erten (1998–1999) ve Erden Bilgen’in (1999–2006) sınıfından mezun olarak tamamlayan Uygan, çalışmalarına İmer Demirer, Yahya Dai, Gerassimos İoannidis, Marvin Stam, Bill Mays, Rich Illman, Vincent DiMartino, Matthias Kamps, Samad John Hangstrom, Graham Nicholson gibi isimlerle yurtiçi ve yurt dışında devam etti. 2007 yılında İstanbul B.B. Kent Orkestrası Tarihi Türk Müziği Topluluğunun kuruluş döneminde de yer alan Can Ömer Uygan bugüne kadar Okay Temiz, Kalben, Yasemin Mori, Pinhani, Korhan Futacı, Şirin Soysal, İzzet Kızıl, Replikas, Emin Fındıkoğlu, Senem Diyici, Ayyuka, Şenol Küçükyıldırım, Şevket Akıncı, Mircan Kaya, Jean-Pierre Smadj, Mark Alban Lotz, Anadolu Nefesli Quartet, Candaş Şişman (Görsel), Tobias Klein, Alain Blesing, Mark O'Leary, Julian Bonequi, Jürg Solothurnmann, Benjamin Skeeper, Tom Freyer, gibi isimlerle de sahne ve albüm çalışmaları gerçekleştirdi. Uygan, eğitim dönemi ve sonrasında bazı kısa film ve tiyatro projelerinde de müzisyen/oyuncu olarak yer aldı. Bugüne kadar deneysel, psychedelic folk, free jazz, pop, etnik, Tarihi Türk Müziği ve Klasik Batı Müziği projeleri ile New York, Amsterdam, Londra, Belçika, Berlin, Atina, Tebriz, Cakarta (Endonezya), Katmandu, Xiamen (Çin) gibi dünyanın bir çok yerinde sahne aldı.Tiyatro Gaia nın” oyunu “Şahmaran”ın müziklerinin yaratıcısı Uygan aynı zamanda oyunda canlı performansıyla da yer alıyor.

GÜLSEREN AYDIN 
YAZAR

Gülseren Aydın, 21 Şubat 1992 doğumlu. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dramatik Yazarlık Bölümü’nden “Meltem Arıkan Oyunlarında Toplumsal Sorunlar Bağlamında Kadın İmgesi” başlıklı tezle mezun olmuştur. Mesele, Yasak Meyve, Varlık, Deliler Teknesi dergilerinde şiir, öykü ve gösterim eleştirileri; Bianet ve Evrensel Gazetesi’nde köşe yazıları yayımlanmıştır. Yitik Ülke Yayınları’ndan çıkan Yitik Öykü adlı kolektif kitaba bir öyküsüyle dahil olmuştur. İzmir Büyükşehir Belediyesi - İzmir Akdeniz Akademisi - İzmir Kültür Platformu Girişimi’nde asistan editör, sosyal medya yöneticisi; Baharı Beklerken adlı televizyon dizisinde senarist; Fam Yayınları’nda editör olarak çalışmıştır. Özel İzmir Çağdaş Sanat Atölyesi’nde drama; Luvi Sanat Merkezi ve Rapsodi Sanat Merkezi’nde yaratıcı yazarlık dersleri vermiştir. Tiyatro Fora’nın sahnelediği ‘İşgüzar Bir Tekerrür’ adlı oyunda yönetmen yardımcısı/ reji asistanı olarak çalışmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Deneme Topluluğunda, Sessizlik adlı oyunda teşrifat, Jiyan adlı oyunda dramaturg, Furya adlı oyunda dramaturg, Mutlu Son adlı oyunda yönetmen yardımcısı/ reji asistanı olarak çalışmıştır. Tiyatro Gaia’nın sahnelediği “Şahmaran” oyununun metnini Suzan Acun İlhan ile birlikte kaleme almıştır.

ERKAN KALKAN 
IŞIK TASARIM

Meslek hayatına 1995 yılında başlamış, birçok tiyatroda ışık tasarım -uygulaması yapmıştır. Yurt içi ve yurt dışında birçok festivale katılmıştır. 2010 yılından beri Duru Tiyatroda ışık tasarımcısı olarak çalışmakta olan Erkan Kalkan, Tiyatro Gaia’nın oyunu “Şahmaran”ın ışık tasarım- uygulamasını üstlenmiştir.     

ÜLKÜ GAYE KÖYEGİTMEZ
KOSTÜM TASARIM& KOREOGRAFİ

Vaganova Ballet Academiy, Saint Petersburg  da aldığı klasik bale eğitimini yarıda bıraktı. Uzun yıllar dans etmeye devam etti. 34 yaşında moda tasarımına merak sardı ve tasarımlarını hayata geçirebilmesini sağlayacak mesleki eğitimini tamamladı. 2016 yılında kendi markası Parazitka’yı kurdu. Ru Sahne Sanatları, Cadde Sanat Bağdat Caddesi Irmak Yazgan Bale Okulu, Bursa Şehir Tiyatrosu, Damla Bale Nişantaşı, Piyano Bale ve Müzik, Ludens Sanat Atölyesi’in de klasik bale eğitmenliği ve kostüm tasarımı yaptı. Tiyatro Gaia’nın oyunu Şahmaran’ın koreografisini ve kostüm tasarımını yapan Ülkü Gaye Köyegitmez; sahne önü deneyimlerini, ışık ve dekor bilgisini, aldığı sanat tarihi eğitimiyle harmanlayabileceği, bugünün ve geleceğin performans sanatçılarının ihtiyaçlarına çözüm üretebileceği, bir alan yaratabileceği çalışmalarına keyifle devam etmektedir. 


Yorum Yazın