Emel Seçen'in kaleminden, "Arınma Gecesi: Sonsuza Dek..."

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Emel Seçen'in kaleminden, "Arınma Gecesi: Sonsuza Dek..."
Abone ol
Kültür Sanat Editörümüz Emel Seçen, korku-gerilim filmlerinde önemli bir yer tutan Arınma Gecesi serisinin sonuncusu olan "Arınma Gecesi: Sonsuza Dek" filmi üzerini bir yazı kaleme aldı. Bu yazıda filmin perde arkasından da bir hayli detayla bulacaksınız.

Yolunu kaybedersen gülleri takip et

2018 yılında rekorlar kıran İlk Arınma Gecesi filmiyle sıçrama yapan Blumhouse’un ünlü dehşet serisi...

Bir yer altı hareketinin üyeleri artık tek gecelik anarşi ve cinayetle tatmin olmadıklarında, bitmeyen bir kargaşa ve katliam ile Amerika’yı ele geçirmeye karar veriyor ve çığır açan yeni bir alana atılım yapıyor. 

HİÇ KİMSE GÜVENDE DEĞİL!

Gerçekten adaletin ve sevginin olmadığı yerde daha neyin yeşermesini bekliyorsunuz ki?

FAŞİZMİN, IRKÇILIĞIN ÖTEKİLEŞTİRMENİN KANLI DANSI

Senaryosu serinin yaratıcısı ve hikâyenin dehası olan James DeMonaco’ya ait olan “Arınma Gecesi: Sonsuza dek”, filminin yönetmeni, ödüllü gerilim Days of Grace’in yazarı ve yönetmeni olan Everardo Gout. Filmin yapımcıları, serinin kurucu yapımcılarından Blumhouse Productions adına Jason Blum, Platinum Dunes ortakları Michael Bay, Andrew Form ve Brad Fuller ile Man in a Tree ikilisi James DeMonaco ve uzun soluklu yapımcı ortağı Sébastien K. Lemercier. Film’in idari yapımcıları Marcei A. Brown, Everardo Gout ve Jeanette Volturno. Universal Pictures sunar, Perfect World Pictures iş birliği ile, bir Platinum Dunes/Blumhouse/Man in a Tree yapımı.

Bir yaz mevsiminde kanunsuz bir azılı, gözü dönmüş, uç noktada faşist topluluk, yıllık Arınma Gecesi’nin gün ağarırken bitmeyeceğine ve bunun yerine “Arınma Gecesi: Sonsuza dek” ile hiç sona ermemesi gerektiğine karar verdiklerinde, bütün kurallar çiğneniyor.

Korku imparatorluğu.

Arınma Gecesi: Sonsuza Dek filmi tipik burjuvazi hatta çok daha önceleri asil kraliyet ailesi masasından gündelik Amerikan Texsas eyaletinde; Zengin ve Yoksul’un sentezini yapıyor. Ve gerçek Drakula’ların kim olduğunu sorgulatıyor.

Irkçılığı kademe kademe geçişler ile ustaca harmanlayan yönetmen dünyanın gidişatının net yansımasını, tarafsız ve oldukça cesurca sunmakta. Bu yıla kadar kaçırdığınız filmler olabilir. Mesela, Kelly Çetesi, Sefiller, Antebellum ve Joker… Bütünü ile İngilizlerin İrlanda halkına, Fransızların mültecilere, Amerikalıların siyahî ırka ve Amerika’nın kendinin, kendine yaptıkları.

ARINMA AMERİKANIN İŞİDİR!

Her şeyi bilen Amerika, iş başında!

Kölelik, ülkeler arası işleyişte ve sadece Meksikalı değil bir İspanyol’u bile evinde yardımcı olarak bulundurmayı onaylamayan aristokrat zihniyet ve gerçek kovboy kim, sorusunu sorduruyor. Uzun masalarında kendilerini şövalye tahtına oturtan, paranın gücü duvarları zorlandığında ne yapacak?

Yüzyıllardır istila edip gerçek sahiplerinden kanla aldıkları topraklarda, esas işgalci olan Amerika ve Amerikan halkının kini filmde. Arınma Gecesi farkındalık katacak film; doğru bakmasını bilirsek. Çünkü kovboy demek, Kuzey Meksika ve İspanya kültürüne ait. Meksika topraklarını para ile satın alan Amerika, modern köleliğin hatta istilacılığını sanki normalmiş gibi yansımasını, sunmaya çalışıyor.

Tıpkı yıllardır Yahudilerin, Filistin topraklarında yaptığı zulüm gibi!

Kutsal kitaplarda geçer: “Tekenin bütün yağını esenlik sunusunun yağı gibi sunak üzerinde yakacak. Kâhin kişinin günahını bağışlatacak ve kişi bağışlanacak”

Film içine yerleştirilmiş, keçi sahnesi ile yönetmenin ustaca imgelediği “Günah keçisi” kavramını, bir İspanyol kadının şefkatinde göstermesi ve faşistlerin kuralları çiğneyip, kendi kurallarını yaratmaya başladıkları anda aslında İngiltere’den kopup sözde yeni ülke yaratmaya gelen eski İngiliz, yeni Amerikalının maskelerinde gizli; o da Tavşan. Tavşan, İngilizler için kutsal ve uğurlu, şans getirir. Dolayısı ile doğada günah keçisi kapanın içinde, alnı kanlı ve sözde beyaz tavşan masum! İngiliz, Yahudi, Amerika hep masum!  Arındırmak hakikaten onların işi. Arındırıyor, tıpkı bir zamanların Hitler’i gibi… Hitler, Güzel Sanatlar Akademisine alınsaydı, Dünya kurtulur muydu? Az derece de belki. Nihayetinde bir insan pek çok şeyi değiştirebilir. Bakınız, Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK. Bu, tamamen insan olanın varlığın içinde, neyi beslediği ve neyi büyüttüğü ile tamamen doğru orantılı. 

AMERİKA’DA İLK ARINMA

Ronald Reagan, 1980 yılında Amerika’daki başkanlık seçiminde aday olup, seçildiğinde, seçim konuşmalarında şu sloganı kullandı: 

“Make America Great Again! / Amerika’yı yeniden harika yap!..”

Yani, Amerikan rüyası sona ermiş ve kâbusa dönmeye başlamıştır. Yükselen yoksulluk, mali krizler ve işsizlik Amerika’nın derin bir kriz yaşamasına sebep olmuştur. Yaşanan bu sorunlara çözüm bulamayan Demokrat Parti ve Cumhuriyetçi Parti’ye alternatif, egemen sınıfın yeni temsilcisi olarak “Amerika’nın yeni kurucuları” (NFFA) ortaya çıkmıştır. Bu parti, Amerikan rüyasını yeniden gerçekleştirmek için halka çözümler sunmuş ve işin kötüsü halk tarafından da destek bulmuştur. Bu halk desteği NFFA’yi iktidara taşımıştır.

STATEN ADASI: SİYAHLAR VE YOKSULLAR

Amerika halkına, “Sizi yeniden rüyaya kavuşturacağız” diyenlerin bulduğu dahiyane çözüm şuydu: Arınma!..
Bu ne demekti peki? Yılın bir günü, 12 saatliğine; cinayet, yağma, gasp dâhil olmak üzere tüm suçları yasallaştırdılar. Bu akıl ve insanlık dışı fikir ilk olarak Staten Adası’nda denendi. Bu adanın demografik yapısında ise şu özellik vardı. Staten Adası yoğunlukla siyahî ve yoksulların yaşadığı bir bölgeydi. Net olarak anlaşılacağı gibi bu bölgenin seçilme sebebi sadece bir ada olmasından değil, aynı zamanda ilk kurbanların da kolaylıkla bulunabileceği bir yer olmasıydı!

ROMA DEVRİ ARENALARI GİBİ

NFFA bu ilk deneye katılan vatandaşlara kendilerini yoksulluktan kurtulacaklarını düşündürecek miktarda ücretler verdi. Bu projeyle, yoksulların birbirini katledeceğini ve böylelikle “fazlalıklardan” kurtularak işsizliği ve yoksulluğu bitireceğini uman NFFA aslında bir hüsranla karşılaştı. Arınma gecesinin sakinleri genellikle hırsızlık yaparak bu anı değerlendirirken, ölümler beklenen seviyeye ulaşmadı. Ta ki NFFA, B planını devreye sokana kadar. Burada karşımıza NFFA’in anlaştığı paralı askerler çıkıyor. Bu paralı askerler kimi yerde Ku Klux Klan kimi yerde de Neo-Nazi kılığında arınmaya dâhil oldular. Özünde film, “yeni Amerikan rüyasının” Amerika halkı arasında artan ırkçılıktan beslendiğini ön plana çıkarıyor. Elbette sadece ırkçılık değil, bu yeni projede yükselen yoksulluğu ve artan işsizliği bitirmek adına yoksulları öldürmek çözüm olarak görülüyor! 

Peki, yoksulluğun çözümü, tüm bu zenginlikte emeği ve alın terin dışında katkısı olmayan yoksulları öldürmek mi? Yoksa gözü dönmüş, azgınlıkları tüm evreni kuşatmış zenginlerin mi çözüm bulması?

YOLUNU KAYBEDERSEN GÜLLERİ TAKİP ET

Aslında Siyahî, İspanyol, Meksikalı, Kanadalı ya da iyi kaldıysa Amerikalı, kimseyi ötekileştirmeyip, herkesin bir dünya vatandaşı olarak yaşamayı, eşit şartlar altında hak ettiğini düşünüp, buna göre önlem almak gerektiğini çok net sunmakta. Sahnelerin birbirleri ile geçişleri mükemmel. Sevginin yeşermediği yerde kaos ve o kaostan kaktüs bile olmayan zehir, gün gelir tüm insanlığı öldürür.

Amerika’da eşit şartlarda yaşamayan ikinci, üçüncü sınıf işlere layık görülen halklardan biri de Meksikalılardır ve kendi aralarında geliştirdikleri yöntem ile güller açtırırlar, kan günlerinde.

Bir günlük tüm yasa dışı işler yasal. Cinayet serbest, tıpkı vahşi ormanda kim, kimi yakalarsa değil bilakis kendinden olmayanı direkt yok et, yaşamasına izin olmayan bir bakış açısı. Bir başkasının varlığını yani bizonu katledip, sonra kafasını doldurup duvara asmak ve karşısında viski içip, puro yakmak gibi.

Dilin, öfkenin, tenin ötekinin, dinin, ayrımcılığın güzel kesitleri ile bezenmiş, soluksuz izleyeceğiniz bir aksiyon filmi.

ARINMA GECESİ: SONSUZA DEK

Adela (Ana de la Reguera, Kovboylar ve Uzaylılar) ve kocası Juan (Tenoch Huerta, Days of Grace), Teksas’ta yaşamaktadır ve Juan, zengin bir aile olan Tucker Ailesi’nin çiftliğinde çalışmaktadır. Juan, Tucker ailesinin reisi olan Caleb’i (Will Patton, Cadılar Bayramı) oldukça etkiler ama bu durum Caleb’in oğlu Dylan’ın (Josh Lucas, Asfaltın Kralları) kıskançlık krizini tetikler.

Arınma Gecesi’nin ertesi sabahı, maskeli katiller çetesi, Dylan’ın karısı (Cassidy Freeman, HBO’da The Righteous Gemstones), ve kız kardeşi de (Leven Rambin, Açlık Oyunları) dahil olmak üzere Tucker Ailesi’ne saldırır. Ülke kargaşaya sürüklenip Amerika dağılmaya başlarken, bu iki aile bir araya gelip direnmek zorunda bırakılmıştır.

Tür: Aksiyon Gerilim

Oyuncular: Ana de la Reguera, Tenoch Huerta, Josh Lucas, Cassidy Freeman, Leven Rambin,

Alejandro Edda ve Will Patton

Yönetmen: Everardo Gout

Yazar: James DeMonaco

Yapımcılar: Jason Blum, Michael Bay, Andrew Form, Brad Fuller, James DeMonaco, Sébastien K.Lemercier

PERDE ARKASI ÖNEMLİ BİLGİLER

2013 yılında yazar/yönetmen James DeMonaco’nun çığır açan gerilim filmi Arınma Gecesi ile dünyaya akla gelmeyen bir sosyal deney tanıtıldı. Her yıl 12 saat boyunca cinayet dahil her türlü suçun yasal olsaydı ne olurdu? DeMonaco’nun sınıf, ırkçılık, yoksulluk ve baskı konularına satirik bakış açısı, iktidardaki kişiler kontrol edilmediği takdirde modern toplumun nasıl acımasız olacağını vurgulayarak bir anda korku türünün klasiği oldu. 

DeMonaco’nun algısal olarak basit vaadinde izleyiciler Richard Connell’in “The Most Dangerous Game” ile Shirley Jackson’ın “The Lottery” kısa hikayelerinden ve Amerikan Sapığı ve Otomatik Portakal gibi uyarı ateşi filmlerinden işaretler buldular. Kinayelerin en yaratıcısı olan film serisi, modern, kökleşmiş korkulara ve gündelik gerçekliklere hitap ederek “Bu gerçekten olabilir mi?” diye düşünmemize olanak verir.

2014’ün etkileyici Arınma Gecesi Anarşi, 2016’nın siyasi komplosu Arınma Gecesi Seçim Yılı ve izleyicilere kurgusal Amerika’nın Yeni Kurucularının deneylerinin asıl yasalara dönüştüğünü gösteren 2018’in İlk Arınma Gecesi filmlerinin ardından yapımcılar sinsi distopyayı daha derinden ele almış. Her yeni girişte DeMonaco ve yapımcıları, ipleri elinde tutanlar tarafından hükümetin yozlaştırılmasını daha derinden ele almışlar. 

Bir Gün yeterli mi?

Öfke Kontrol Edilmediğinde

James DeMonaco, Arınma Gecesi serisinde, Amerikan halkının son yılarda taşma noktasına gelen karanlık alt akımlarına ve uzun süredir kaynayan öfkesine değiniyor. DeMonaco şunları söylüyor:
“İnsanlar sinirli. Bir şeye sinirliler. Bütün gruplar öfkeli. Örneğin yoksullar ve zarar görmüş olanlar yukarı doğru hareketin olmamasına sinirliler. Orta sınıf, artan tıbbi harcamalara ve demokratik elitlerin göçmenler hakkındaki romantizmine (kendi deyişleriyle ben değil) sinirleniyorlar. Afrikalı Amerikalılar şehirlerdeki ırkçı ayrımcılığa sinirleniyorlar. Beyaz erkekler kadınların, göçmenlerin ve azınlıkların yüzyıldan fazladır beyaz erkeklere hizmet eden siyasi ve ekonomik sisteme meydan okumalarına sinirleniyorlar. Howard Beale’nin dediği gibi “Çok sinirliyim ve artık dayanamıyorum!”

DeMonaco, bu duygu partizan haberlerle ve/veya belli gündemleri destekleyen yanlış bilgilerle birleştiğinde kitleler arasında daha çok öfke ortaya çıkar, diyor ve şöyle devam ediyor:
“İnsanlar bir anda Arınma Gecesi’ne yükselen öfkenin serbest bırakılması için temizleyici, potansiyel bir pratik olarak bakmaya başladılar. Filmlerde Yeni Kurucular, Arınma Gecesi’ni Amerikan halkına öfkelerini serbest bırakmalarına yardım edeceğini ve sonunda daha iyi vatandaş olacaklarını söyleyerek satmışlar. Hepsi psikolojik bir entrika. Arınma Gecesi, Yeni Kurucular için haklarından mahrum edilmiş, fakirleştirilmiş, bakılması gereken insanlardan kurtulmak için kullandıkları, sadece grotesk bir ekonomik araçtan fazlası değildir.”  

Yapımcı için, hikâyelerindeki birçok tema son 10 yılda Amerika’da büyüyen kırık çizgileri gözlemleyerek doğmuştur. Şunları söylüyor:
“Her yıl, ülkemiz giderek daha çok bölünüyor, daha ayrımcı, daha öfkeli, daha az hoşgörülü oluyor. Bazı bakımlardan ülke, silah kontrolü, göçmenlik, dini inançlar gibi bazı sorunların üzerine patlamaya hazır bir barut fıçısına benzer. Göçmenlik, Amerikan düşüncesinde derin bir yara açan, son dönemdeki en büyük sorundur. Bu yüzden Arınma Gecesi Sonsuza Dek’te bu konuyu ele almak istedim. Şu soruyu sormak istedim; “Bu öfkeyi serbest bırakmak için bir gün yeterli miydi?” Cevap, hayır idi.”

Kin Yok, İyi Tekila Var

Yapımcılar Sıraya Giriyor

James DeMonaco ve yapımcı Jason Blum, birbirlerini 90’ların ortalarından beri tanıyorlar. DeMonaco, yapımcı ortağı Sébastien K. Lemercier ile de kısa bir süre sonra tanışmış. DeMonaco; “Jason, Miramax’tan ayrıldıktan sonra benim birkaç senaryo taslağımın satın alma hakkını aldı. Birlikte içki içip filmleri konuştuk. İkimiz de genç ve saftık ve filmlerimizin yapılmasını sağlayabileceğimize inanıyorduk.”
Mola. “Şimdi ikimiz de yaşlı ve safız” diyerek gülüyor. Ama gerçekten Jason tam tersi. Benim yazdığım her şeyin yapılacağını düşünerek saf kalmam gerekiyordu. Ama Sébastien ve Jason yanımdayken bunu yapma şansım çok daha fazlaydı.”

Üçünün arasındaki ilişkinin temeli güvenmiş. DeMonaco şunları söylüyor:
“Üçümüz de işlerimi yapma konusunda birbirimize güveniriz. Birbirimizin yoluna çıkmayız. Ayrıca oldukça dürüstüz. Bu, Sébastien’la Avrupa’da çalışırken öğrendiğim ilk şeydi. Birbirimizle tartışır, bağrışırız ve acımasız bir şekilde dürüst oluruz ama kin tutmayız. Bağırırız, sonra hemen tekila içeriz.”

Birlikte, diğer projelerin yanı sıra Arınma Gecesi’nin beş filmini ve televizyon dizisinin iki sezonu yapmışlar. Lemercier, uzun süre boyunca aynı anda heyecanlı ve korkunç olan Arınma Gecesi’nin ana ilkesinin büyük ölçüde toplumun en büyük korkusu olduğuna inanmış. Şunları söylüyor; “Korunuyoruz çünkü belli sayıda kurallara uyuyoruz. Bu sona erdiğinde ve tüm dünyada gerçekleştiğinde en dehşet verici şey bu olur. Bunu iç savaş olan ülkelerde görürsünüz, bazen Amerika’da görürsünüz.”

Yeni Bir Perspektif

Yönetmen Everardo Valerio Gout 

Sıra Arınma Gecesi Sonsuza Dek filminin yönetmenini bulmaya geldiğinde yapımcılar öncelikle sanatsal anlayışının filmi gerçek dünyaya görsel, duygusal ve hikâye açısından bağlayacak birini aramışlar. James DeMonaco şunları söylüyor; Bu hikâye gerçekten özgünlük katacak birini istedik. Everardo Gout, Meksikalı. New York’ta, Los Angeles’ta ve Paris’te yaşamış. Hikaye anlatımının iyi olacağını biliyorduk. Daha önemlisi Sébastien ve ben Everardo’nun ilk filmi Days of Grace’i çok sevdik. Daha da önemlisi Everardo’yu gerçekten sevdik.”

DeMonaco, Gout’u Arınma Gecesi’nin sosyopolitik destekleyicilerini anlayan, duygusu ve düşünceli bir sanatçı olduğunu düşünüyor. Ayrıca Goud, yapımcılarıyla ortak bir tutkuya da sahipmiş. DeMonaco şunları söylüyor; Everardo, tekilayı çok seviyor. Tıpkı Sébastien ve benim gibi. O yüzden mükemmel bir eşlemeydi. Bizi mezcal ile tanıştırdı. Kaliteli mezcal ile. O da çok güzeldi.”

Gout, kendi açısından da DeMonaco ve Arınma Gecesi’nin diğer yapımcılarının zengin, çok yönlü dünyasına girme fırsatını bulduğu için heyecanlıymış. Şunları söylüyor; “Bir tedavi gördüm. Menajerim bana ‘Bunu hemen düşünmeyeceğini biliyorum ama çok ilginç’ dedi. Yanılmadı. Malzemenin zamanımız için mükemmel olduğunu düşündüm. James’in vizyonundaki mecazı büyüleyiciydi. Bununla da tam üstüne bastı.” Gout’un DeMonaco ile ilk toplantısı ilgisini daha da artırmış.

KARAKTERLER

Arınma Gecesi Sonsuza Dek’in oyuncu seçiminde yapımcılar için önemli olan kişilerin bir kolektifin, toplumun ya da ülkenin üyeleri olduğu gerçeğini bir kenara bıraktıklarında ne olduğunu ele almak olmuş. Yapımcı Sébastien Lemercier şunları söylüyor; “Bu durum, parmağınla işaret edip ‘Bu adam kötü biri’ demekle ilgili değil. Duyguları anlamakla ilgili. Bizim için birinin neden kafasını veya alışkanlıklarını ayrıştırması ilginç. Sadece ‘O kötü adam. Ben iyiyim’ derseniz bu sizi ayrıştırır. Oysa bu karakterlerin hepsinin ortak noktasının ne olduğunu araştırırsanız o zaman kusurlu insani yanını da çözersiniz.”

Bu hiçbir yerde ulusal kimlik, göçmenlik ve ırk ilişkilerinin hamlığı konularında beyaz perdedeki tartışmalarda olduğundan daha önemli değildi. Lemercier şunları söylüyor; “Bir sahnede karakterlerin Amerika’da olmanın ne demek olduğunu konuştuğu bir sahne var. Ben de bir göçmen olarak bununla bağ kurabiliyorum. Bu sahneden çok etkilendim ve o tartışmaya inandım. ‘Bu garip. Bu, iki kişinin göçmen olmanın ne demek olduğu hakkında konuştukları bir Arınma Gecesi filmi.” diye düşündüm. 

Yönetmen Everardo Gout, oyuncularla yaşadıkları bir arada olma halini nasıl canlandıracakları hakkında derin tartışmalar yapmışlar. Gout şunları söylüyor; “birbirinden biraz farklı iki görüşe sahip iki göçmen görüyorsunuz. Ya ABD’ye gitmeye zorlanıyorlar ya da kendileri oraya gitmek istiyorlar.” Kültür çatışmalarıyla nasıl başa çıktıklarını ve o birleşmeyi izliyoruz.Özgünlüğe olan bu bağlılık ve detayları doğru yansıtma oyuncularla başlamış. Gout şöyle diyor “benim için baş oyuncularımızın %100 Meksikalı olması ve sahte aksanlarının olmaması çok önemliydi.”

YAPIM TASARIMI

Güneş Yanığı Işık Planı

Gerilimin Tasarımı

Seride ilk kez Arınma Gecesi Sonsuza Dek’teki aksiyon gün ışığında geçiyor. James DeMonaco şunları söylüyor; “İlk görüşmelerimizde Arınma Gecesi Sonsuza Dek filminin önceki filmlerden farklı görünmesi gerektiğini biliyorduk. Sadece hikâyenin değişikliğe ihtiyacı yoktu. Arınma Gecesi’ni değiştirmek gerekiyordu. Görünümün, arka planının değişmesi gerekiyordu. Teksas’ta geçmesini istedim. Bu da bize araştırılması gereken yeni bir arka plan sundu.” Yapımcı Arınma Gecesi Sonsuza Dek’i yaptığında yeni renklerden ve ufuklardan yararlanabileceklerini biliyormuş. “Sonunda yeni hareket alanımız olarak gün ışığı vardı. Yepyeni, güneş yanığı bir ışık planımız oldu. Bunun her şeyi değiştireceğini ve bize yepyeni bir Arınma Gecesi renk paleti sunacağını biliyorduk.” 

TEHLİKELİ SAHNELER VE DÖVÜŞ KOREOGRAFİSİ

Hep Doğru Araçlar

Arınma Gecesi Sonsuza Dek’i Hayal Etme

Tehlikeli sahneler/ikinci ekip yönetmeni Mike Gunther, Arınma Gecesi Anarşi’deki çifte görevinden sonra Arınma Gecesi ailesine geri dönüyor. Bu kez Sonsuza Dek Arınmacılar planlı bir hareketle dehşet saçtığı için şiddet ve aksiyon daha az kaotik ve daha hesaplanmış görünüyor. Kahraman karakterlerin geçmişleri de tehlikeli sahne tasarımlarını ve koreografiyi şekillendirmiş. Adela’nın amatör dövüşçü olarak yetenekleri, Juan’ın El Paso sokaklarındaki acımasız çıplak elle dövüşleri ve Caleb’in çiftliğindeki silahlı çatışma, Harper’ın dövüş tarzı veya polis arabası devrildiğinde Darius’un inanılmaz hareketleriyle Arınma Gecesi Sonsuza Dek’in tehlikeli sahneleri çok güçlü ve unutulmaz.

Zorlayıcı olan koreografisi yapmış ama hiç öyle görünmeyen sahneleri yaratmak olmuş. Gunther şunları söylüyor; “Sürecin büyük bir kısmı sahnelerinin en iyisini yapmak için çalışmalarını provalarda yapmak istemeleriydi. Josh Lucas çok iyi bir örnektir. Onunla çekimden haftalar önce, Los Angeles Center Stüdyolarının otoparkında çalışmaya başladık. Beyaz perdeden yansıyan türden bir emek oldu.”

Oyuncu Leven Rambin, özellikle Harper olmak için aldığı silah eğitimlerinden keyif almış. Şunları söylüyor; “California’daki Taran Taktiksel’de çok keyifli bir eğitim günü geçirdik. Silahlarla çok çalışma yapmıştım ama pompalıyla hiç çalışmamıştım. Otomatik silahlarla ve AR-15’lerle atış yaptık.”

Aynı şekilde Darius rolüne bürünmek için Sammi Rotibi de California, Ponoma’da çekilen dövüş sahnelerinde ekibe katılmış. Mümkün olduğunca kolay ve inanılır olmasını sağlamak için dublörlerle birlikte provalara katıldım.” 

GÖRSEL EFEKTLER

Silahları ve Duvar İnşa Etmeyi Genişletmek

Görsel Efektler Çağrıya Önem Veriyor

Uygulamalı çalışmaları görsel efektlerle pürüzsüzce birleştirmek için Everardo Gout ve diğer yapımcılar görsel efektler yapımcısı Melissa Brockman’a başvurmuş. En son Görünmez Adam’da ve Dolandırıcılar’da tüm kapasitesini sergileyen Brockman şunları söylüyor; “Everardo, Arınma Gecesi Sonsuza Dek’in farklı, daha gerçekçi olmasını istedi. Biz de bu filmin özündeki duygusuna sadık kalmaya çalıştık.” 

Brockman, Gout ve görüntü yönetmeni Luis Sansans arasında önemli sınır duvarının tasarım planları için çok sayıda görüşme olmuş. “Everardo, gerçekçi olmasını istedi. Ama giderek büyüdü. O yüzden duvarımızı gerçeklerine dayanarak tasarladık. Gazze’deki ve kendi sınırımızdaki duvarları inceledik. Sonra daha büyük hissiyatını verdik. Doku, grafiti ve başka öğeler de ekleyerek sahnede olduğu duygusunu verdik.”

Bunu başarmak için Brockman’ın ekibine sette yapım sırasında görsel efektler süpervizörü Josh Lacross (HBO’da Westworld), yapım sonrası ı/rötuş sürecinde Gabriel Sanchez (21 Bridges) ile Crafty Apes’deki meslektaşları eşlik etmiş. Brockman şunları söylüyor; “Everardo, Crafty Apes ekibini çok beğendi. Ben sette bulunamadığım için sette güvendiğim birinin olmasını istedim. O kişi de Josh’du. Crafty’yle başka birkaç projede daha çalışmıştım ve yaratıcılık açısından her zaman muhteşemdirler. Çok kolay oldu.” 

Gerilimin önemli bir sahnesinde kahramanlarımız bir göçmen kampına rastlıyor. California Lancaster’ın sisli ortamı sonunda Meksika çölüne dublörlük yapmış. Brockman o mekanda büyük başarı elde etmiş. “Buradaki amaç, engin ve ürkütücü bir hava vermekti. ABD’den kaç kişinin kaçtığı ve ABD’de ateşe verilen alanların büyüklüğünü göstererek izleyiciye gerçekçi bir duygu vermek istedik.” diyor.

Çok özel anlardan (Örn: Adela’nın keçi kafesinde kapana kıstırılması gibi – Görsel efektler kendisine saldıran haydutu öldüren silahı genişletmiş) Arınma Gecesi’ndeki ve El Paso ayaklanmalarındaki önemli sahnelere kadar Brockman’ın ekibi yapıma ve yapım sonrası aşamalarla yakından ilgilenmiş. Aslında görsel efektler ekibi, filmdeki Arınma Gecesi’nin ve yıkımın geniş, simgesel görüntülerinin yaratılmasına yardımcı olmuş. Brockman şunları söylüyor, “Geniş çekimlerde ateş, yıkım, bilgisayarda üretilmiş insanların dövüşlerini falan ekleyerek olayların boyutunu göstermekle görevliydik. Ayrıca dövüş sahnelerine çok fazla yakın plan kan, yara ekledik. Görsel efektler ekibi, hikaye anlatımı yeteneği konusunda parladığı yer de burası. Yoksa hem zaman hem de para açısından çok pahalıya mal olurdu.” 

Arınma Gecesi filminde gece yerine gündüz çekim yapma durumu görsel efektler ekibini de etkilemiş. Görsel efektleri gölgelere ve karanlığa gizlemek yerine ekip bu konudaki her şeyi konuşmuş. Brockman şunları söylüyor; “Bunu çok konuştuk. Bir şeyleri daha tehlikeli ya da korkunç yapmada biraz daha zorluk yaratmış. Gerilimi ve korkuları yaratmak için başka yollar kullandık. Görsel efektlerin eğlenceli yanı da bu. Bu durumları çözmeye çalışmak ve hikaye anlatmak için yollar bulmak.”

Brockman’ın ekibi ve Gout özel efektleri departmanında birlikte çalışmışlar. Spence şunları söylüyor; “Görsel efektlerin ne olacağı ve gerçekte neler yapabileceğimiz konusunda çok sayıda toplantı yaptık. Özel efektlerde piroteknik yaratmak için çalışabileceği setleri yapmak üzere Zak Knight’la (Ölüm Günün Kutlu Olsun) birlikte çalıştım. Bu atlamaları zamanlamak, büyük kamyonları ve off road araçları kullanmak zorlayıcı ve zaman alıcıydı. Herkes bir araya gelerek fikir ve destek verdi. Duvar, görsel efektlerle tasarlanmıştı. Ben de istediğimizi aktarabilmek için fikir ve görseller paylaştım.” 

ÖZEL EFEKTLER

Keçi Kafesleri ve Tek Çekimler

Özel Efektlerin Zorlukları

Özel efektler koordinatörü Zak Knight’ın Blumhouse’la uzun bir hikâyesi var. Birlikte diğer projelerin yanı sıra 13 film yapmışlar ve Zak, Arınma Gecesi Sonsuza Dek’deki vizyonunu gerçekleştirmesi için Everardo Gout’a yardım edeceği için heyecan duymuş. Knight şunları söylüyor; “Everardo’yla aynı görüşte olduğumuzu hissettim. İlk görüşmemizde fark etmemiştik ama eşimle başka bir projede çalışırlarken birlikte zaman geçirdik. Eşimin de Meksikalı olması, benim görüntü yönetmeni Luis Sansans ve Everardo2yla yıllar önce Meksika’da birlikte çalışmış olmam şansımı zorlamadı. Olağanüstü bir motivasyonu ve yaratıcılığı var. En iyi işimi çıkarmam için beni zorladı.”

Knight, ortak amaçlarını başarmak için Gout’un kendisine yaratıcı alan sunduğunu düşünüyor. “Öne çıkan bir an da filmin son bölümlerinde büyük bir tepeyi nakledildiği bir sahneydi. Everardo bir halat ya da kablo donanımı istedi. Böylece oyuncumuzu çok dik bir eğime çıkaracaktı. Bu yüzden de Çılgın Max tarzında, karakterlerin tepedeki yaralılara ulaşmak için yaptıkları geçici düzeneği kurma işini bana bıraktı. Eğlence vinci yaptık. Kayak liftleri gibiydi. Ama kızak olarak ters çevrilmiş araba kaputları kullandık. O tür bir özgürlük çok nadir bulunur ve bana gerçekten katkıda bulunmuşum duygusunu veriyor. Sadece kağıtta yazanı yapmak değil de o yaratıcılığı araştırmak gibi.

Knight, aynı zamanda filmde çıtayı yükseltmek ve izleyicileri yoğun ve özgün şiddetle şaşırtmak istemiş. “Belli bir tarzı olan, bir seriye ait bir filmi yaparken öne çıkmak, sahiplenmek ve anlatma kendi tarzını eklemek konusunda çok fazla motivasyon vardır. Bu filmdeki itici güç gün ışında gerilim ve korku yaratmak oldu. Bu en sevdiğimiz öğelerden birini dışarıda bırakır, karanlığı. Öldürülmeler için tipik bir korku filmdeki gibi insanı yerinden sıçratan korku anları değil de şaşırtıcı anar, pusuya düşürmeler, kaçınılmazın ardından gelen küçük hileler inşa etmek gerekliydi.”  

Gout, uygulamalı efektleri mümkün olan her zaman kullanmaya çalışmış. Knight şunları söylüyor; “Diğer Arınma Gecesi filmleri, görsel efektlerin yeteneklerinden kesinlikle yararlanmıştır. Bazen post prodüksiyondaki bir şeyleri kolaylaştırmak için bazen de bütçe nedeniyle. Bu bölüm, gerçekçi olma konusunda hiç çekinmedi. Filmin büyük bölümünü pratikte gerçekleştirdik. Mahkum arabası ya da yangın sahnesi gibi sahneleri önceki filmlerde bilgisayarda yapılmış olan şeyleri uygulamalı olarak yapmamız için gereken zamanı ve kaynağı verdiler.”

Bununla birlikte özel efektlerin büyük bölümü Melissa Brockman’ın görsel efektler ekibine kalmış. Knight şunları söylüyor; “Görsel efektler konusunda hep birlikte çalıştık. Kapasitemizin nerede duvara çarptığını bilmek ve onlarınkinin ne zaman devreye girebileceğini bilmek çok önemli. Bireysel yeteneklerimize öncelik vermek ve aşmak film yapımını daha da iyi kılıyor. Melissa gibi birinin olması efektlerimizi güçlendireceği ve görsel efektlerinin parlaması için ona gerekeni vermeme olanak veriyor. Bu, bazen duman ya da bina öğeleri, bazen de onun benim donanımları çıkarması ya ad alevlerimizi ve dumanı güçlendirmek olabiliyor.” 

 Filmin büyük bölümü gündüz geçtiği için Knight şunları söylüyor; “Ortama doku ve kaos katmak için duman ve ateşle oynadık. Bu bölümü farklı kılan aksiyonu.” 

Knight, ana görüntülerde görüntü yönetmeni Luis Sansans’la ve kamera önünde sahneleri genişletmek için dublör ekipleriyle birlikte çalışmış. “Sansans, en iyisi olmamızı için bizi zorladı. El Paso sahnesindeki gerçek ateşle, ışığa yardım etmekle geniş dış mekan gündüz dünyasında çalışacak atmosferimizi bulma yöntemleri arasında bizi boş bırakmadı.”

Aslında, El Paso’daki tek çekim (Universal stüdyosundaki çekim) sınırlarını zorlamış. Knight şunları söylüyor; “Zamanı hassas bir şekilde ayarlanmış, 10 farklı patlama, cam kırma, işaret ateşi için yapmamız için gereken büyük bir hareketti. Çekim süremizi maksimize etti ve Arınma Gecesi’nin tamamında 200’den fazla figüran yer aldı. Bugüne kadar kariyerimdeki en zorlu sahnelerden biriydi.”

Aynı şekilde Knight’ın ekibi aksesuar ustası Michael Casey (Showtime’da Homeland) ve ekibiyle de yakın çalışmış. Knight şunları söylüyor; “Birkaç önemli aksesuara yardım edebildiğimiz için şanslıydık. Favorilerimden biri kafes düzeneğindeki tutsak alan silah mekanizmasıydı. Michael seçti, biz de emniyetli ve fonksiyonel hale getirdik. Ayrıca çok sayıda silahı ve karakter öğelerini de temin ettiler. Deneyimleri ve muhteşem bilgileri gerçekçiliğe ve karakterlere çok şey kattı.” 

Adela, Sonsuza Dek Arınmacılar tarafından kandırılıp kapana yaklaştığında izleyiciler, kahramanımızın belirlenmiş kaderi konusunda hep birlikte nefeslerini tutacak. Knight şunları söylüyor; “Rube Goldberg’ün makine/keçi kafesinin büyük ölçüde bana ait olduğunu söylemekten geri durmayacağım. Orijinal senaryoda Rube Goldberg diyordu, o kadar. Bu üzerinde çalışmak için son derece geniş bir alan, bana izleyiciyi heyecanlandıracak bir şey bulmam konusunda çok büyük bir özgürlük verdiler.” 

Knight, bunun ürkütücü ve zorlayıcı olduğunu söylüyor ki bu onun için nadir olan bir şeymiş. “Normalde kağıt üzerinde yazar ve bana sadece gerçekleştirmek düşer. Bu çok açıktı. Kafes, tasarladığım sahnenin ilk bölümündeydi. Oyuncuyu ya da dublörü hızla 180 derece döndüren bir aygıta koymak ve ikna edici göstermek çok zor. Bu hareketin yaratılabileceğini biliyorduk. Ama bir kişinin yapıp yapamayacağını görmek ve şiddetli, tehlikeli gösterip hayatta kalınabilir olmasını sağlamak için model hazırlamamız gerekiyordu. Sonuç korkunç ve ikna ediciydi.”

SİNEMATOGRAFİ

En Derin Dostluklar ve Gerçekçi Yaklaşımlar

Yönetmen ve Görüntü Yönetmeni Yeniden Bir Araya Geliyor

Görüntü Yönetmeni Luis Sansans, Everardo Gout ile ilk olarak Baz Luhrmann’ın Romeo ve Juliet’inde Gout, yardımcı yönetmen, Sansans da video asist operatörüyken tanışmış. “İkimiz de bir ustayla çalışan ve setten alabileceğimiz her türlü tecrübeyi alan iki çocuktuk. Uzun süre birlikte çalıştık. Yakın arkadaşız. Çocuklarımızın arasında birkaç ay var. Hem işte hem de hayatta aynı yolda yürüdük.”

Gout, Sansans’ı müzik klipleri, kısa filmler ve reklam filmleri yapan şirketinde çalışmaya davet etmiş. Sansans şunları söylüyor; “Kamera asistanı olarak başladım ve Steadicam operatörü oldum. Everardo ben Olimpiyatlar için yönettiği kısa film M’de görüntü yönetmeni olarak çalışmaya davet etti. En büyük dostluğumuz Dias de Gracia’ın yani Days of Grace’in geliştirilmesi için beni davet ettiğinde başladı.”

Sansans’In hem görüntü yönetmeni hem de ortak yapımcı olarak görev aldığı o ödüllü film, görüntü yönetmenin film yapımının tüm adımlarını öğrenme fırsatı vermiş. Şunları söylüyor; “Bu süreçte ikimiz de ilk kez baba olmuştuk. Ana motivasyonumuz oydu. Meksika’da yaşanan şiddetin sosyal eleştirisini yapmak ve bu ülkedeki çocuklarımızın geleceği için bir kaygı mesajı vermek.”

Meksika ve Teksas Manzaralarına Dönmek

Arınma Gecesi Sonsuza Dek’le Sansans ve Gout, Meksika ve Teksas’taki manzaraların güzelliğinden faydalanmış. Hazırlanırlarken birçok örneği referans almışlar. Sansans şunları söylüyor; “Bize ilham veren kıyamet sonrası filmler izledik. John Hillcoat’un Yol, Alfonso Cuarón’un Son Umut filmleri gibi. Göçmenlerle ilgili alt hikaye planı için ilham olan ortak bir kitabımız vardı, John Moore’un Undocumented adlı kitabı. Ayrıca Roger Deakins, Chivo [Emmanuel] Lubezki, Rodrigo Prieto, Gordon Willis, Christopher Doyle’dan da referans aldım. Todd Hido, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Thierry Le Gouès, Enrique Metinides ve Gregory Crewdson gibi fotoğrafçılara baktım.”İki yapımcı aynı zamanda alt hikaye planı olan ABD’deki göçmen deneyiminin önemini de konuşmuşlar. Sansans şunları söylüyor; “Meksikalı bir yönetmen olarak Everardo, bu hikaye örgüsünü Arınma Gecesi’nin ana temasına karıştırmadan getirmek istedi. Buna sokaktaki göçmenlerin iletişim kurmak için kullandıkları işaretlerin yer aldığı gizli dilin paralel hikayesini de ekledi. Bunu başından itibaren ve El Paso’da karakterlerimiz birbirinden ayrıldığında kullandık. Adela ve Juan birbirini böyle buldu.”

Tek Çekimler: Universal Setinde Tek Plan Çekimlerin Zorlukları 

Gout ve Sansans’ın sık kullandığı bir görsel anlatım tarzı, zorlayıcı tek plan çekimidir. Sansans’ın favorisi olan tek plan çekimlerinden biri de kahramanlarımızın El Paso’ya bir sığır kamyonunda geliş sahnesidir. Universal Stüdyolarındaki bir sette çekilmiş. Şunları söylüyor; “Everardo şehre geliş için çekmemiz gereken her sahnede tek plan çekimi yapmak istedi. Çekim için sadece üç günümüz vardı!”

Yönetmen, bu tarzın izleyicinin kıyamet sonrası deneyimini samimi olarak deneyimlemesine izin vereceğini düşünmüş. Yolculuğu karakterler ayrılmak zorunda kalana dek onlarla birlikte yaşamak sadece izleyicinin empati kurmasını sağlamakla kalmamış aynı zamanda dehşeti deneyimlemelerini de sağlamış. Gout, tamamen tek plan çekimi olan, 2003 yılının muhteşem bir filmi olan, yönetmen Alexander Sokurov’un Rus Hazine Sandığı filminden çok ilham aldığını söylüyor. Hiç gizli kesim yok. Bir kapıdan giriyorsunuz ve zaman çerçevesini değiştiriyorsunuz. Sahnemizi de öyle yaptık.”

Gout, tek plan çekimlerinin setteki herkesi dahil etmesini de çok seviyor. “Aynı anda aynı filmi yapıyoruz. Suç ortağınız topu düşürürse onun adına telafi etmeniz gerekir. Herkesin gözü açık oluyor ve deneyimin keyfini çıkarıyor. Bence tüm ekip çok sevdi ve hatırladı çünkü o dört dakikanın başarılı olması için çok emek verdiler.” 

Ekip, sahnenin sığır kamyonu içinde çekilen ilk bölümü için şehirdeki en iyi operatörleri görevlendirmiş. Sansans şunları söylüyor; “Araç durunca kamera benim dolly kameramanım Charles Ehrlinger’a geçti. Sahnenin ihtiyacı olanı çok iyi hisseder ve sahneyi sonuna kadar şehirde tamamladı. Bu koreografinin ortasında stratejik bir noktada bir kablosuz kontrol sistemimiz vardı. Çekim sırasında kamerayı ben yönetiyordum.”

“Ayrıca videoyu geliştirmek, uzaktan izleme odaklama ve MOVI aktarımı konularında bir şirketi görevlendirdik. Bu da Everardo’yla benim çekimi görmemizi tekerleklerle uzaktan yönetmemizi sağladı. Ayrıca bir odak çekici de kameranın yakınında olmadan da odak sağlayabiliyordu.”

Sahne: Hapishane Arabasından Kaçış 

Polis, Adela ile Darius’u tutukladığında onları iki Sonsuza Dek Arınmacıyla birlikte bir mahkum arabasına bindirir. Gout, sahneyi arabanın içinden çekmeyi planlamış. Sansans şöyle anlatıyor; “Bunu içeriden başarmanın ilginç olacağını biliyorduk. Silah sesleri ve kargaşa içeridekiler için daha çok gerilim yaratıyordu. Bu da bize daha kontrollü bir durum sundu ve sürücünün dışarıdan ateş bir Arınmacı tarafından öldürüldüğü araba kazasını da ekleyebildik. “Ekip, sahneyi arabayı hareket ettirmeden çekmek için iki tür donanım kullanmış. Biri, özel efektlerle yaratılan arabanın tümseklerdeki ve dönüşlerdeki doğal hareketlerini yeniden yaratmak içinmiş. Diğeri ise arabanın çarpmasındaki hareketi kontrol etmelerine olanak veren, 360 derece dönüş sağlayan arabayı içine koydukları yuvarlak bir yapıymış. Sansans şunları söylüyor; “Sahne Darius ile Adela’nın aracın içindeki bir Arınmacı’yla büyük dövüşüyle devam ediyor. Juan, onları kurtarmak için aracın kapısını açtığında dışarıda olanların gerçekliğini ve Arınma Gecesi’nin kontrolden çıktığını fark ediyorlar.”

Sahne: Sınırdaki Son Saldırı

Ekip, final için Los Angeles dışında, çölün ortasında, baş döndürücü dağların, dev kayaların ve Joshua ağaçlarının olduğu Sansans şunları söylüyor, “Manzaralar muhteşemdi ve coğrafya da kahramanlarımızın Amerika ile Meksika arasındaki doğal bir sınırı geçtikleri fikrini satmamıza yardımcı oldu. Bu da savaşlar ve tehlikeli durumlarla ilgili çok sayıda olasılığın önünü açtı.”

Ekibin, programın gerektiği çekimleri tamamlaması için bitirmesi gereken aksiyon sahnelerinin miktarı nedeniyle o günler boyunca ikinci ekibin sorumlusu tehlikeli sahneler koordinatörü Mike Gunther olmuş. Gout’un ekibi, manzaraları, milislerin araçlarla gelişini göstermek için bir dron ve bir de mekanik kollu bir takip aracı görevlendirmiş. Böylece farklı anlatımları olabilecekmiş.

Sansans şunları söylüyor; “Gün ışığında dış mekanda çekim yaptığınızda her zaman zorlayıcı olur. Final sahnesini dört günde çektik ama hava şartlarından dolayı programı birkaç kez değiştirmek zorunda kaldık. Güneşli olan ilk günde yaptığımız çekimlerle bulutların, yağmurun ve güneşin olduğu ertesi günü eşleştirmek zordu. İyi yanı, her karakterle farklı yerlerde farklı anlar çektik. Böylece yeni ortamlarda bulunduklarını, o yüzden farklı ortamlarda olduklarını doğrulayabiliyorsunuz.” 

KOSTÜM TASARIMI

Şık Çarpışmalar

Maskeler ve Kıyafetler

İkonik maskeleriyle ünlü olan Arınma Gecesi serisi tehditkar kostümleriyle korkuyu yeniden tanımlamıştır. Yapımcı Sébastien Lemercier şunları söylüyor; “Karnavalın tüm amacı ortak ahlaki davranışların sınırlarının o gecede bırakılmamasıydı. Avrupa’da ve Venedik’te uzun zamandır böyle olmuştur. İnsanlar maskelerini taktıklarında yapmamaları gereken şeyleri yatar ve saklanırlar. Bu ‘aslında ben değilim’ demenin sembolik bir yoludur. Bu etkileşimle Arınma Gecesi sırasında izleyici için maskenin anlamını n ne olduğunu sormamız gerektiğini fark ettik.”


Yorum Yazın