Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme Kurumu (SEDDK), motorlu araç sigortalarında kapsamlı bir değişikliğe gitti. Yapılan düzenlemeyle birlikte, kazaya karışan araçların "tam hasar" ya da "ağır hasar" statüsünde değerlendirilmesi için belirli ölçütler belirlendi.
Buna göre, bir aracın hasar bedelinin rayiç (piyasa) değerini aşması ve onarımının mümkün olmaması durumunda araç “tam hasar” olarak kabul edilecek. Eğer hasar oranı aracın rayiç değerinin %60’ını geçerse veya aracın hayati parçalarında ciddi zararlar meydana gelirse, araç “ağır hasar” statüsünde işlem görecek.
Eksper Ataması Artık Zorunlu
Yeni uygulamayla birlikte, tam ve ağır hasar tespiti yalnızca yetkili sigorta eksperleri tarafından yapılabilecek. 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu kapsamında ruhsat sahibi eksperlerin devreye girmesi zorunlu hâle getirildi. Böylece hasar sınıflandırmasının teknik, tarafsız ve güvenilir bir zeminde yapılması hedefleniyor.
Sahte Belgelerle Satışa Son: SBM Üzerinden Takip
SEDDK ayrıca önemli bir takip mekanizmasını da devreye aldı. Tam ya da ağır hasarlı araçların, “hurda tescil belgesi” veya “trafikten çekilmiştir belgesi” alınmadan ikinci el piyasasına sürülmesinin önüne geçmek için, sigorta şirketleri ile eksperlerin gerçekleştirdiği tüm işlemlerin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) üzerinden izlenebileceği duyuruldu.
Yapılan açıklamada, bu adımların temel hedefinin trafik güvenliğini artırmak ve araç alım-satımında şeffaflığı sağlamak olduğu vurgulandı.