Özlem Algül

Özlem Algül


Tek bir şey olmak zorunda değiliz"

Tek bir şey olmak zorunda değiliz"

Tek Bir Şey Olmak Zorunda Değiliz

Zaman hakikaten değişti teknolojiden uzak yaşamanın neredeyse imkansın olduğu bir çağ yaşıyoruz. Dijital dünyayı kabul edelim ya da direnelim sonunda teslim olmasak da  uyum sağlamak zorunda kalıyoruz. Çoğu zaman gördüğümüzü istiyor, gördüğümüzü yapmaya çalışıyor ve gördüğümüz ile yaşamımızda ki ölçek farkını ayırt  etmeden arzularımıza giden yolda kayboluyoruz.

Ve bununla birlikte birçok şey olmaya çalışırken mesleklerimiz ile hobilerimizi bir birine karıştırmış halde yorucu bir yerde kendimizi buluyoruz.

İlk temas da ilk soruların başında gelir ne iş yaptığın, yaptığın iş senin toplum içinde yerini belli ederken yaptığın işin adı tanıdıksa karşıdan da gelir o iş ile ilgili deneyimi ya da anısı ya da hatta hayatının bir döneminde yaptığı genelde de nasıl yapamadığı ile devam eder. Benim işim de öyle bir iş …

Üzerinde durduğum bir cümlem var  ‘’ Yaşamda kurgu yerleşme ile başlar.’’ ve evet tam da burada herkesin benim yaptığım işle ilgili hikâyesi başlar.

Kendim ile röportaj yapmak istiyorum.

4 Soru 4 Cevap

İçmimarlık nedir ve ne değildir?

Mimari yapı içinde , kullanıcıya işlevsel, yapısal ve estetik ölçülere göre en uygun tasarımı sunmak için çözümler üreten meslek dalıdır .Güzel sanatların bir dalı  olması da dönemler, etkiler, sanat tarihi gibi  estetiğin bilgi ile yoğrulmasına alan açar  bu da bir bina içinde yer alan mekânların hacim ve yüzeylerini değerlendiren bir boyutta konuya yaklaşmasının yanı sıra , yapı sistemi , fiziksel çevre analizi , aydınlatma , ergonomi, ısıtma, gibi mekan konforu konularında da bilgili olması gerekliliğini ortaya koyar .

Tasarım ve süreç prensiplerinde İçmimar, mekân organizasyonuna yeni ve ekonomik çözümler getirmek amacı ile tasarımlar yapar. Mesleğinin gereği olarak, insan-ihtiyaç -mekân sorunlarını alışılmış biçim ve ölçülendirmelerin ötesinde temel verileri ele alarak, yeniden, günümüz ve gelecek kaygısı ile araştırır. Malzeme ve teknoloji alanındaki gelişmeleri, mekân ve donanım tasarımlarında kullanır.

İçmimar mimarlığın tüm disiplinleri hakkında bilgi sahibi olması esastır, mimarlık tanımı ile yola çıkar birbiri ile ayrılmaz bir bütün olmasına rağmen Mimar değildir, yapının ana omurgasını oluşturan mühendislik bilgisine sahip olmalıdır ama tek başına karar verme uzmanlığı dışında hatta imkansızdır, elektrik, mekanik mühendisliği dinamiğini hakkında bilgilidir ama uzmanı değildir. Bir yapının tüm disiplinlerinden faydalanarak yaşam kurgusu başlamadan tüm organizasyonu yapan yani içeride olandır.

 İçmimari denince çoğumuzun aklına dekorasyon geliyor. Sizler ise görünenin dışında yaşam alanlarının görünmeyen tarafı ile de ilgileniyorsunuz. Örneğin havalandırma koşulları, elektrik tesisatı döşemeleri, aydınlatmalar gibi. Bunlar nelerdir ve iyi düşünülmezse ne gibi sorunlara yol açabilir?

Dekorasyon kelime anlamı ile ‘’süsleme sanatıdır ‘’ İçmimarlığın da faydalandığı hatta tek başına hizmet verdiği de alanlardan biridir. İçmimarlık ise tanımında ki disiplinlerinden faydalanarak bütünü ile yaşam alanı kurgusunu oluşturur.

Örneğin siz bir okuma alanı köşesi oluşturmak istiyorsunuz kitaplığınız, okuma koltuğunuz ve aydınlatmaya ihtiyacınız olduğunu biliyorsunuz ve yerleşiyorsunuz ama istediğiniz verimi ve konforu alamıyorsunuz ya da eksik buluyorsunuz işte burada bizim ihtiyaca yönelik bilgiyi aldıktan sonra;  yerleşim fiziksel olarak uygun mu ? Kullanılacak mobilyaların boyutları uygun mu? Aydınlatma ihtiyacına yönelik alt yapısı var mı ? Isınma ve soğuma mekân için de fiziksel özelliklere sahip mi? Yaşam alanı için de uyumu nasıl? gibi sorular ile başlayarak ve henüz başlamadan karar vererek uygulamaya yönelik planlamayı yapıyoruz ve sonuç olarak amaca uygun alanın davetkar olması içinde sanatsal bilgilere renk, doku, malzeme bilgilerine başvuruyoruz.

Evlerinde değişiklik yapmak isteyenler sizce nereden başlamalı? Hangi ufak dokunuşlarla yaşam alanlarımızı daha keyifli hale getirebiliriz?

Biz ihtiyaç deyince  psikolojik olarak alanların küçük olduğunu düşünüyoruz ev kurguları yapılırken evin büyüklüğü ya da küçüklüğü değil içeride yerleşen mobilyaların tamamlayıcıların  uygunluğu düşünmek  değerlendirmek daha doğru bir yaklaşım  .

Evin fiziksel koşullarını gözden geçirerek aile ya da bireyin ihtiyaçlarını belirlemesi  ,doğru ölçekte ihtiyaca yönelik seçimlerin yapılması çok önemli ve mümkün  alan açmaya ihtiyaç duyulan bu yaşam şeklinde fazlalık gördüğünüz her mobilya, aksesuar , kullanılmayanları yaşam alanından çıkarmalıyız.  Uyum ve ahenk  insanı alan içinde motivasyonu arttırdığını ve renklerin kullanımının bu ana başlıkta olduğunu biliyoruz sizi rahatsız eden bir durum var ise bu uyumun gözden geçirilmesi gerekir , herkes yaşam alanı kurgusunu yapabilecek sağduyudadır fakat tüm disiplinleri bir araya getirmek ile ilgili istenen konfor sağlanamıyorsa ve profesyonelden hizmet alması artık istek değil ihtiyaçtır.

Hayatımızın yeni gerçekliği pandemi süreci sizce içmimariyi nasıl etkiledi?

Mimarlık ve iç mimarlık tüm gelişim ve süreçleri tarihininde  yepyeni bir dönemine sayfa açtı bu dönemin içinde olmak bizi standartların dışında düşündürmeye , yeni çözüm önerilerine , ezberleri yıkan yenilikçi   fikirler üretmemize , araştırmaya , bilgimizin üzerine yeni güncelleme gelmesine  hali hissi çok heyecan verici ve ilham verici oldu .  Bunun olumlu yönlerini üretim ve uygulama tarafında da hissediyoruz ve çok iddalı olmasını istemem ekonominin de nabzını tutuyoruz diyebilirim .  İnsanların artık doktorları ,avukatları , bankacıları olduğu gibi içmimarları da var .

***

Evet bu 4 soru 4 cevap  içinde emini ki evet ben de bunları yapıyorum, biliyorum, deniyorum, yaptık ama olmadı, benim ustam var, komşum marangoz, hobim, çok zevkliyim  diyenleriniz olabilir.

Ama şöyle bir etrafınız bakın kimin çizgileri arasında yaşıyorsunuz! Bu cümlemden kastım biz Mimarlar ve İç Mimarlar çizmeden hiçbir işe başlamaya cesaret edemiyoruz ve o çizgileri bir araya getirmek için günlerimizi gecelerimizi veriyoruz.

Biz ustasız hiçbir işi hayata geçiremeyiz, biz boyacı, döşemeci, mobilyacı, perdeci, halıcı, avizeci, aksesuarcı, çiçekçi ve nice ayrıntıları gördüğünüz şeyleri oradaki ‘’şey’’ çok önemli olmadan siz kendi hayallerinizi sponsoru olurken biz onlarsız hiçbir şey olmayız. Ve biz bütün yaşam alanı kurgularını oluşturan çok güçlü bir dinamiğin eğitimini almış İçmimarlarız.

metin içeren bir resimAçıklama otomatik olarak oluşturuldu

 

İçmimarlar Odası Genel Başkanı Sn. Emrah Kaymak ve Genel Sekreteri Sn. Turan Ayçiçek’in ve değerli oda başkanlarının mesleğimiz ile ilgili gasp edilen tüm haklarımız ile ilgili çalışmalarını yakından takip ediyorum ve gönülden saygılarım ile birlikte teşekkürlerimi sunuyorum.

*Mesleğin, temsil haklarını koruyan İçmimarlar Odası ise “içmimarlık” yazımını doğru kabul etmektedir.

Başta ki giriş cümlem de de söylemeye çalıştığım gibi dijital dünya bizi bir çok şey olmaya itiyor ve tek bir şey olmak zorunda da değiliz! ama değeli Sakıp Sabancı’nın da dediği gibi  ‘’ Her konuda bir şey bilin fakat bir konuda her şeyi bilin’’ . Ama o bir konuda her şeyi bilene teslim olmak gerekliliğini savunuyorum her konuda bir şeyi bilmek ise ne istediğinizi bilmek için keyifli bir kısa yol olsa gerek.

Değerli Hocam Hüseyin Birol Köseoğlu’nun çizgilerinden Çatı Katı tasarımı.

Bazen söz durur bizde çizgiler konuşur.

Bizim için eskiz, sizin için …

Sizin için ise bir çiz de görelim dediğiniz olamaması dileğim ile kendim ve tüm meslektaşlarım adına.

Şimdi tekrar etrafınıza bakın kimlerin çizgilerin arasında yaşıyorsunuz?

‘’Mimarlık boşluk yaratma sanatıdır.’’

Özlem Algül

Sevgiler

telif

Yorum Yazın

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar