Karanlık duyguların ifade edildiği sergi: "Heyûla"

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Karanlık duyguların ifade edildiği sergi: "Heyûla"
Abone ol
Sena Gökçeoğlu küratörlüğünde 10 genç sanatçının çalışmalarından oluşan Heyûla, kapıların ardında kalan ve çoğu zaman bastırılmaya çalışılan duygular olarak ifade ediliyor. Heyûla sergisinde yer alan 10 genç sanatçı bu duyguları gün yüzüne çıkarmaya ve duyguları ifade etmeyi hedefliyor

Muhalif.Özel- Gülsüm Acıyan

Heyûla sergisinde yer alan Sanatçılar: Bengü Toksöz, Betül Bolat, Ebru Köreken, Ecem Yerman, Elif Aydemir, Emrah Önal, Hayri Ağan, İbrahim Özsözgün, Mehmet Ali Dinçer ve Sena Gökçeoğlu.

“Heyûla” nın anlamı ne?

Heyûla, ele geçmeyen, belirli bir şekli olmadığı için korku veren ve bu yüzden kaçılan biçimsiz varlıktır. Örtülü olanda yer alan duygular, çoğu zaman korku duyulan ve ürkütücü olanlardır. Fakat aydınlatılmamış tek bir alan bırakmadan gölgelerinden sıyrılmaya çalışarak yaşayan dünyamız, gölgesiyle ancak bir bütünlük ve yeni bir anlam oluşturabilir.

Heyûla Sergisinin küratörlüğünü yapan Sena Gökçeoğlu ile serginin nasıl meydana geldiğinden ve Heyûla'dan konuştuk.

Sena Gökçeoğlu: "Heyûla 10 sanatçıyla birlikte oluşturduğumuz bir karma sergi. Hem heykel hem de resim disiplinlerinden oluşuyor. Heyûla başlangıç sebebi aslında; anlatılmak istenen ya da anlatmaya çalışılan sergilerin yerine daha çok Heyûla üzerinden deneyimleyebileceğimiz bir sergi. 

Yani insan hem pozitif hem negatif taraflarının olduğu bir varlıktır" diyor Sena Gökçeoğlu: 

"Genelde negatif duygular kapı arkasında kalır ancak o negatifleri biraz daha sorgulamaya doğru gün yüzüne çıkarmaya doğru bir sergi yapmaya çalıştık. Aslında bunun tam karşılığı Heyûla’dır. 

Biçimsizdir, bir şekli yoktur, elle tutamazsınız, gözle göremezsiniz ve öyle bir dünyada yaşıyoruz ki artık herkes çok aydınlandı, aydınlık alanlara kaçmaya başladı. İnsanlar gölgesinden korkmaya başladı bu gölgelerde yer alan bu hisler aslında hep devre dışı bırakılmaya çalışıldı bu duygulara da biraz sarılmamız gerektiğini düşünüyoruz." 

Sena Gökçeoğlu, "Sessiz" eserini anlattı:

“Genel olarak çalışmalarımda yer alan şey anonim ve duygunun bedendeki somut formudur. Çünkü duygu çok soyuttur ancak bedenimizde nasıl somutlaşabilir ve nasıl karanlıktan çıkabilir o parçalar onu sorgulamaya çalışıyorum. Sessizde bunun yansıması. Heyûla’ya koymamın sebebi de aslında daha fazla karanlık ve gölgelerde olmasından kaynaklanıyor. “

“Tabi ki sadece karanlık onu göstermiyor ama somut hali o duyguyu aramamın bir sonucudur. Etkilendiğim sanatçılar, bu resim özellikle Edvard Munch'tır. Munch'ın özellikle bir doğa görüntüsünden de yola çıkarak resimlerimi yapıyorum. Çünkü doğada görünen de bir duygudur ancak bunu beden üzerinde göremeyiz bedeni bir araç olarak görüyorum, somutlaştırılmış bir duygunun aracı olarak görüyorum. “

Ebru Köreken "İçeri" eserini anlattı: 

"Genel olarak eserimde "Varoluş Sancısı"nın beden üzerindeki ifadesinden bahsettim. Bunu yaparken de anonim bedenler tercih ettim. Benim için tasvirden ziyade temsil meselesi önemli. Aslında pek çok insanın yaşadığı bir sancı yani her birimizin bir anı da olsa o pozisyona(cenin) girdiğimiz ve bedenen kıvrandığımız anların peşindeyim. Genellikle “cenin” pozisyonunu kullanıyorum ana rahmine dönme, kendi içine dönme meselesi de varoluş sancısının bir parçasıdır. O yüzden bu tür bedenen formlar daha çok dikkatimi çekiyor."

Elif Aydemir "Haller" eserini anlattı:

“Heyûla sergisi bana ilk söylendiğinde yeni bir iş yapmayı planlıyordum. Son dönemde yaptığım işlerde renk ve ışık daha fazlaydı ancak iç dünyamıza karanlık tarafımıza dönme fikri geldi. Sonra Heyûla sergisiyle ilgili eskizler yapmaya başladım. Birkaç tasarım arasından fikir doğmaya başladı. Ağırlıklı olarak kadın dünyası ve kadının toplumdaki yeri, kadının psikolojik sorunları ve bunlar gibi konuları ele alıyorum. Bu resimde ağırlıklı kadına dair ama genel olarak insanın hallerini resmetmeye çalıştım. “

“Ön kısımda delirmiş bir figür, yukarı bakan figürde umut duygusunu görüyoruz, her şeye rağmen çiçek tutmaya çalışan bir figür ve silik hissettiğimiz anları ifade etmek için bir figür kullandım. Bağırma duygusunu hissettiren bir figür kullandım ve kırmızı şerit çizgisi de olay yerini ifade ediyor. Anlatmak istediğim aslında hallerimizin ve duygularımızın değişkenliğinin merkezde hakim hissettiren duygular olduğu için kullandım. Açık koyu tonlarda renkler kullandım.”

Eserlerin de "Kadın" figürünü kullanmasının nedenini Aydemir, şöyle anlatıyor: 

“Öncelikle bir kadın olarak daha çok kendimi tanıyorum. Hemcinslerimin yaşadığı sorunları, kafamızdaki karmaşaları daha iyi tanıyor ve biliyorum. Dolayısıyla en yakın hissettiğim ifade edebileceğimi düşündüğüm konular kadınlar oluyor. Tüm dünyada ve ülkemizde yaşadığımız mobing, taciz, şiddet ve ölüm gibi sonuçlar doğuran kötü durumlar, iç dünyamıza dair yaşadığımız karmaşık durumları eserlerimde ön plana çıkarmaya çalışıyorum.” dedi.

Çelikel Eğitim Vakfı’nın yürüttüğü 2012 yılından bu yana yürüttüğü Alev Topları Programı’nın ilk mezunlarından olan sanatçı, 2017 yılında "Base" Projesi’nde yer aldı ve çeşitli karma sergi ve fuar etkinliklerinde eserleri sergilendi.

   

Bengü Toksöz (1981, İzmir) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü, Nedret Sekban Atölyesi’nden 2017 yılında mezun oldu. 2018 – 19 yıllarında İyilik için Sanat Derneği “Pasajda Bir Yıl” Projesi’nde çalıştı. Çalışmalarına İstanbul’da devam eden sanatçı çeşitli karma sergilerde yer almıştır.

Betül Bolat (1994, İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Heykel Bölümünden 2017 yılında mezun oldu. Halen, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Heykel Yüksek Lisans Programı’na devam etmektedir.

Sanatçının, heykel, performans, enstalasyon, fotoğraf gibi medyumları kullanması çok yönlü hareket etmesini sağlamıştır. Yapıtlarında dil, iktidar, ilişkiler ve ikilikler gibi kavramları sorgulayarak yeni bir dil arayışı içerisindedir. Yurt içi ve yurt dışında çeşitli karma sergi, festival, fuar etkinlikleri ve sempozyumlarda yer almıştır.

Ebru Köreken (1994, İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü, Nedret Sekban Atölyesi’nden 2017 yılında mezun oldu.

Varoluş sancısının beden dilindeki ifadesini araştıran sanatçı, eserlerindeki imgeleri yaratırken ağırlıklı olarak kendi bedeninin aynadaki izdüşümünden yola çıkmaktadır. Çeşitli karma sergilere katılmış olup, çalışmalarına İstanbul’daki atölyesinde devam etmektedir.

Ecem Yerman (1993, İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Heykel bölümünden 2017 yılında mezun oldu. Aynı yıl Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel bölümünde yüksek lisans eğitimine başladı ve yüksek lisans eğitimini 2019’da tamamladı.

2019’dan  bu yana, Işık Üniversitesi Görsel Sanatlar Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalışmaktadır. Eş zamanlı olarak, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel bölümde Sanatta Yeterlik eğitimine devam etmektedir.

Çeşitli karma sergilerde yer alan sanatçı, yapıtlarında figuratif bir dil kullanmaktadır. Yapıtlarının temasını, cinsel, ırksal, sınıfsal ayrımcılık ve toplumsal cinsiyet rollerini beden politikaları üzerinden oluşturmaktadır.

Elif Aydemir (1990, Bursa) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümünden 2015 yılında mezun oldu. 2008 – 2015 yılları arasında Nedret Sekban ve Ahmet Umur Deniz Atölyesi’nde resim eğitimi aldı. Akademik eğitiminden sonra resim çalışmalarına kendi atölyesinde İstanbul’da devam etmektedir. Birçok yarışmada sergileme ödülü ile 2014 yılında Lions Kulubü Yeni Arayışlar Yarışmasında üçüncülük ödülü almıştır.

İnsan ve kadına ait duygu durumlarını, psikolojik toplumsal sorunlarını, kaygılarını ve hayattaki duruşlarını; kimi zaman kalabalıklar içinde, kimi zaman salt bir beden yahut bir portre aracılığı ile kendi üslup algısıyla yansıtmaktadır. Doğanın coşkun ilhamla dolu lirik tavrını resimlerde kadınlarla özdeşleştirip kullanma ihtiyacı duymaktadır.

Emrah Önal (1993, İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Heykel Bölümünden 2018 yılında birincilik derecesiyle mezun oldu. 2018 – 2020 yılları arasında aynı kurumda yüksek lisans eğitimini tamamladı. 2021 yılında da aynı kurumda Sanatta Yeterlilik Programı’na başlamıştır.

Heykellerinde insanın sosyal yapısı, ilişkileri ve bir arada var olmak fikri üzerine yoğunlaşan sanatçı, çeşitli karma sergi ve sempozyumlara katılmıştır.

Hayri Ağan (1983, Trabzon) 2005 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümü, Neş’e Erdok, Nedret Sekban, Ahmet Umur Deniz Atölyesi’nden mezun oldu. 2006 yılında, aynı Üniversitenin, Resim Bölümü’ne araştırma görevlisi olarak atandı. 2008 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü’nde yüksek lisans eğitimini tamamladı.

2010 yılında Urbino Güzel Sanatlar Akademisi’ne devam etti, İtalya’da yaşadı. Burada resim sanatı üzerine araştırmalar yaptı, Gravür Atölyesi’nden sertifika aldı. 2016 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü’nde Sanatta Yeterlik Programı’nı tamamladı ve 2018 yılında aynı Üniversite’nin Resim Bölümüne Dr. Öğr. Üyesi olarak atandı.

7 ayrı kişisel sergi açan sanatçı, 90 üzerinde yurt içi/yurt dışı karma sergiye katılmış ve 5 resim yarışmasından ödül kazanmıştır.

İbrahim Özsözgün (1994, Diyarbakır) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümü’nden 2017 yılında mezun oldu. 2018 yılından bu yana, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü’nde yüksek lisans eğitimine devam etmektedir.

Resimlerinde insan figürünü merkez aldığı temalarıyla kişisel imgelerini oluşturmaktadır. Çeşitli karma sergi ve fuar etkinliklerinde eserleri sergilenen sanatçı, 2015 yılında Ulus/İstanbul Lions Kulübü’nün ‘Yeni Arayışlar’ yarışmasında birincilik ve 2016 yılında Ahmet Merey Resim Yarışması’nda Başarı ödülü kazanmıştır.

Mehmet Ali Dinçer (1988, İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümü’nden 2016 yılında mezun oldu. 2017 yılında ‘Pasajda Bir Yıl’ Projesi’nde ve çeşitli karma sergi ve fuar etkinliklerinde yer aldı. Sanatçı, çalışmalarına Kadıköy’deki atölyesinde devam ediyor.

Sena Gökçeoğlu (1994, Yozgat) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Resim Bölümü, Nedret Sekban, Ahmet Umur Deniz Atölyesi’nden 2017 yılında mezun oldu. Ardından başladığı, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim Bölümü Yüksek Lisans Programı’ndan 2020 yılında mezun oldu.

Heyûla Sergisi,  10 Eylül - 3 Ekim Tarihleri arasında ziyaret edilebilir

Anel İş Merkezi- Saray Mah. Site Yolu Sokak No:5/4- 34768 Ümraniye/İSTANBUL


Yorum Yazın