İstanbul
Açık
15°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,5159 %0.04
49,5596 %-0.08
5.776,21 % 0,40
91.181,58 %-2.041
Ara
Muhalif. GÜNDEM DEVA Partili İdris Şahin, Genel Kurul gündeminde olan Hakimler ve Savcılar Kurulu (HSK)’na üye seçiminin Karma Komisyon'da yaşananları Muhalif’e anlattı

DEVA Partili İdris Şahin, Genel Kurul gündeminde olan Hakimler ve Savcılar Kurulu (HSK)’na üye seçiminin Karma Komisyon'da yaşananları Muhalif’e anlattı

DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı, Ankara Milletvekili İdris Şahin’in, “İktidar ve ortaklarının açık anayasa ihlaline seyirci kalmamak, hukuksuz tutumlarının bir parçası olmamak” sözleriyle Meclis Anayasa- Adalet Karma Komisyonu’ndan çekilme gerekçesinin çerçevesini çizdiği Hakimler ve Savcılar Kurulu'na üye seçimi Genel Kurul’un bu haftaki oturumunda yapılacak. Anayasa ve Adalet Karma Komisyonunun belirlediği 15 aday arasından 5 üye seçilecek. 5 üyeden 3'ü Yargıtay, biri Danıştay, biri de hukuk fakültelerinin öğretim üyeleri ile avukatlar arasından belirlenecek. Karma Komisyon’da yapılan seçim yöntemi CHP ve Yeni Yol Partisi’nin çekilmesine neden oldu. Anayasa ve ilgili mevzuat üzerinde esnetme çabaları, kura sonucunda seçilemeyen ikinci adayın tekrar aynı torbaya atılması, tek tek oylama yerine blok listelerin oylanması gibi Anayasa’nın 159 ve İç Tüzük’e aykırılık eleştirileri Karma Komisyon’dan çekilmeleri getirdi.

Okunma Süresi: 7 dk

Hülya Özmen- Muhalif Özel haber

DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı, Meclis Anayasa- Adalet Karma Komisyonu Üyesi,  Ankara Milletvekili İdris Şahin, Hakimler ve Savcılar Kurulu’na (HSK) 15 aday arasından seçilecek 5 üye için yeni haftada gözlerin çevrildiği Genel Kurul oturumu öncesi Anayasa’nın 159 ve İç Tüzük’e aykırılık gerekçesiyle çekildikleri Anayasa ve Adalet Karma Komisyonun da yaşananları Muhalif’e anlattı. Anayasa’nın, Hakimler ve Savcılar Kurulu’nu (HSK) düzenleyen 159. Maddesine aykırı biçimde üçüncü bir tur kararı  alındığını belirten Şahin,” İktidar ve ortaklarının açık anayasa ihlaline seyirci kalmamak, hukuksuz tutumlarının bir parçası olmamak” için komisyondan çekildiklerini söyledi.    Şahin’e göre, Karma Komisyon’da iktidarın izlediği seçim yöntemi, Genel Kurul seçimini  de sakat bıraktı.  

Şahin’in açıklamaları şöyle:

“En yüksek oyu alan iki aday arasında kura çekimine gidilmektedir”

Hakimler ve Savcılar Kurulu’na seçim maddesi Anayasamızın 159. maddesinde düzenlenmiş olup, orada açık bir şekilde seçimin hangi usul ve yöntemde yapılacağı belirtilmiştir.  Meclis Anayasa- Adalet Karma Komisyonunda seçim maddesine geçilmeden önce farklı öneriler sunulmuş ancak Komisyon Anayasa’nın 159. maddesindeki usulle seçimin yapılacağını kararlaştırmıştır.

Anayasa 159. maddeye göre birinci turda adayların seçilebilmesi için  üçte iki çoğunluk, ikinci turda beşte üç çoğunluk, bu turda yeter sayıda adayın seçilmemesi halinde en yüksek oyu alan iki aday arasında kura çekimine gidilmektedir.

Hal böyle olmasına karşın yapılan oylamada ilk turda yeterli nisap sağlanamamış ikinci tur oylamaya geçilmiş ikinci turda iki aday beşte üç çoğunluğa ulaşmış üçüncü isim 31 oyla, dördüncü isimde 14 oyla seçimi tamamlanmıştır. Anayasa 159’a göre ikinci turda yeterli çoğunluğu sağlayan adaylardan sonra en yüksek oyu alan iki aday arasında kura çekimi yapılması hükmüne rağmen Karma Komisyon üçüncü bir tur oylama kararı alarak açıkça eylemli iç tüzük ihlali ve Anayasanın 159. maddesine aykırı bir tutum  izlemiştir.

“Komisyon başkanına hatırlatmamıza rağmen”..

Bu hususu komisyon başkanına hatırlatmamıza ve eylemli iş tüzük ihlalini sona erdirmesini istememize rağmen kararında ısrarcı  olmuş ve bir tur daha oylama işlemine geçmiştir.

Bu nedenle kendi değiştirdiği Anayasa maddesine uygun hareket etmeyen iktidar ve ortaklarının açık anayasa ihlaline seyirci kalmamak ve hukuksuz tutumlarının bir parçası olmamak adına komisyonu  Sadullah Ergin Bey’le  itirazlarımızı tutanağı geçirmek kaydıyla terk ettik.

“İktidar ortakları açıkça kendi yazdıkları bir senaryoyu tatbik etmeye çalışmış ve bizleri de bu oynadıkları oyunun bir parçası haline getirmek istemişlerdir”.

Hakimler Savcılar kurulu Yargının en temel direği olup tüm yargı mensuplarının atama terfi disiplin ve Özlük işlerini karara bağladığı gibi Danıştay ve Yargıtay üyelerinin seçimini de bizatihi yapan kuruldur.

Bu kurulun oluşumunda açıkça hukuksuzluğun olduğu bir ortamda yargıda bağımsızlıktan ve tarafsızlıktan bahsetmek mümkün olmayacağı gibi adalete susamış Vatandaşı adalet arzusunun da karşılanmayacağı son derece açıktır.

“Bu tutum ve davranış bundan sonraki süreçte oluşacak Genel Kurul seçimi de sakat bırakmıştır”.

İktidar ortakları açıkça kendi yazdıkları bir senaryoyu tatbik etmeye çalışmış ve bizleri de bu oynadıkları oyunun bir parçası haline getirmek istemişlerdir. Geçmişte bu anayasa değişikliklerini yapan iradenin özellikle anayasamızın bu kurumlara seçimde uzlaşı aradığını ve nitelikli çoğunluktaki amacın partileri uzlaşmaya sevk ettiğinin unutularak ben yaptım oldu zihniyetinin tatbik edildiği bir tiyatronun parçası olamazdık.

Bu tutum ve davranış bundan sonraki süreçte oluşacak Genel Kurul seçimi de sakat bırakmıştır ve Anayasanın 159. maddesinde tanımlanan hakimler Savcılar Kurulu’nda temeli hukuki meşruiyeti sorgulanır bir hal almıştır.

İktidar ortaklarının bir oldu bitti ile anayasal kurumların temelini çürük hale getirmesini hepimizin itiraz etmesi gerekir.

---

Hâkimler ve Savcılar Kurulu

MADDE 159- (Değişik: 12/9/2010-5982/22 md.)

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Hâkimler ve Savcılar Kurulu, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yapar.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Hâkimler ve Savcılar Kurulu onüç üyeden oluşur; iki daire halinde çalışır.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabiî üyesidir. Kurulun, üç üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları arasından, bir üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı hâkim ve savcıları arasından Cumhurbaşkanınca; üç üyesi Yargıtay üyeleri, bir üyesi Danıştay üyeleri, üç üyesi nitelikleri kanunda belirtilen yükseköğretim kurumlarının hukuk dallarında görev yapan öğretim üyeleri ile avukatlar arasından Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilir. Öğretim üyeleri ile avukatlar arasından seçilen üyelerden, en az birinin öğretim üyesi ve en az birinin de avukat olması zorunludur. Kurulun Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilecek üyeliklerine ilişkin başvurular, Meclis Başkanlığına yapılır. Başkanlık, başvuruları Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona gönderir. Komisyon her bir üyelik için üç adayı, üye tamsayısının üçte iki çoğunluğuyla belirler. Birinci oylamada aday belirleme işleminin sonuçlandırılamaması halinde ikinci oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. Bu oylamada da aday belirlenemediği takdirde, her bir üyelik için en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile aday belirleme işlemi tamamlanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Komisyon tarafından belirlenen adaylar arasından, her bir üye için ayrı ayrı gizli oyla seçim yapar. Birinci oylamada üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu; bu oylamada seçimin sonuçlandırılamaması halinde, ikinci oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. İkinci oylamada da üye seçilemediği takdirde en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile üye seçimi tamamlanır.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Üyeler dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilir.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Kurul üyeliği seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki otuz gün içinde yapılır. Seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda, boşalmayı takip eden otuz gün içinde, yeni üyelerin seçimi yapılır.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Kurulun, Adalet Bakanı ile Adalet Bakanlığı Müsteşarı dışındaki üyeleri, görevlerinin devamı süresince; kanunda belirlenenler dışında başka bir görev alamazlar veya Kurul tarafından başka bir göreve atanamaz ve seçilemezler.

Kurulun yönetimi ve temsili Kurul Başkanına aittir. Kurul Başkanı dairelerin çalışmalarına katılamaz. Kurul, kendi üyeleri arasından daire başkanlarını ve daire başkanlarından birini de başkanvekili olarak seçer. Başkan, yetkilerinden bir kısmını başkanvekiline devredebilir.

Kurul, adlî ve idarî yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme, geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme, görevden uzaklaştırma işlemlerini yapar; Adalet Bakanlığının, bir mahkemenin kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini karara bağlar; ayrıca, Anayasa ve kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirir.

(Değişik: 16/4/2017-6771/14 md.) Hâkim ve savcıların görevlerini; kanun ve diğer mevzuata (hâkimler için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetleme; görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hal ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemleri, ilgili dairenin teklifi ve Hâkimler ve Savcılar Kurulu Başkanının oluru ile Kurul müfettişlerine yaptırılır. Soruşturma ve inceleme işlemleri, hakkında soruşturma ve inceleme yapılacak olandan daha kıdemli hâkim veya savcı eliyle de yaptırılabilir.

Kurulun meslekten çıkarma cezasına ilişkin olanlar dışındaki kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulamaz.

Kurula bağlı Genel Sekreterlik kurulur. Genel Sekreter, birinci sınıf hâkim ve savcılardan Kurulun teklif ettiği üç aday arasından Kurul Başkanı tarafından atanır. Kurul müfettişleri ile Kurulda geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcıları, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Kurula aittir.

Adalet Bakanlığının merkez, bağlı ve ilgili kuruluşlarında geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcılar ile adalet müfettişlerini ve hâkim ve savcı mesleğinden olan iç denetçileri, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Adalet Bakanına aittir.

Kurul üyelerinin seçimi, dairelerin oluşumu ve işbölümü, Kurulun ve dairelerin görevleri, toplantı ve karar yeter sayıları, çalışma usul ve esasları, dairelerin karar ve işlemlerine karşı yapılacak itirazlar ve bunların incelenmesi usulü ile Genel Sekreterliğin kuruluş ve görevleri kanunla düzenlenir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *