ABD Başkanı Donald Trump, kendi sosyal medya platformu Truth Social üzerinden yaptığı sert paylaşımla uluslararası ticaret gündemine bomba gibi düştü. Apple, Google, Meta ve Amazon gibi Amerikan teknoloji devlerine dijital hizmet vergisi getirmeyi planlayan ya da halihazırda uygulayan Avrupa ülkelerini hedef alan Trump, bu adımların cezasız kalmayacağını belirtti. ABD lideri, bu tür vergileri uygulayan ülkelere karşı gümrük duvarlarının sonuna kadar yükseltileceğini duyurdu.

Ticaret anlaşmalarını askıya alacak resmi beyan
Trump yaptığı paylaşımda, söz konusu tehdidin sadece bir uyarı olmadığını, resmi bir beyan olarak kabul edilmesi gerektiğini vurguladı. ABD Başkanı, Amerikan şirketlerine dijital vergi uygulayan herhangi bir ülkenin Amerika Birleşik Devletleri'ne gönderdiği her türlü mala derhal yüzde 100 gümrük vergisi getirileceğini açıkladı. Cezalandırıcı nitelikteki bu tarifelerin mevcut ya da imzalanmış tüm ikili ticaret anlaşmalarını tamamen geçersiz kılacağını belirten Trump, bu hamlenin Amerikan teknolojisini korumak adına tavizsiz uygulanacağını ifade etti.
Avrupa Birliği'nden jet yanıt: Haklarımızı kararlılıkla savunacağız
Bu tehditkar açıklama, Avrupa Birliği üye ülkelerinin ABD ile yürütülen ve Avrupa ithalat vergilerini yüzde 15 ile sınırlayan ticaret anlaşmasına yeşil ışık yakmasından sadece bir gün sonra geldi. Anlaşmanın tamamlanması için Trump tarafından konulan 4 Temmuz son mühletine yaklaşılırken, dijital hizmet vergileri bu mutabakatın dışında bırakılmıştı. Trump'ın restine Avrupa Komisyonu'ndan yanıt gecikmedi. Komisyon sözcüsü tarafından cuma akşamı yapılan açıklamada, AB ülkelerinin kendi topraklarındaki ekonomik faaliyetleri düzenleme konusunda egemenlik hakları olduğu hatırlatıldı. Yapılan açıklamada, meşru politikalara yönelik tek taraflı tehditlerin haksız olduğu ve gerekmesi halinde AB'nin haklarını ve düzenleyici özerkliğini korumak adına hızlı ve kararlı bir şekilde yanıt vereceği vurgulandı.
Dev şirketlerin milyarlık vergi savaşı
Avrupa'da Fransa, İtalya ve İspanya gibi ülkeler, sınırları içinde faaliyet gösteren büyük teknoloji şirketlerine halihazırda yüzde 3 oranında dijital hizmet vergisi uyguluyor. Birleşik Krallık Hazine verilerine göre ise bu vergiden 2024-2025 mali yılında elde edilen gelir 800 milyon sterlinin üzerine çıkarak bir önceki döneme göre ciddi bir artış gösterdi. Trump, geçtiğimiz nisan ayında da benzer bir adım atan Britanya’yı yüksek gümrük tarifeleriyle tehdit etmiş, haziran ayı başında ise Fransa'yı şarap ve şampanya ithalatına yüzde 100 vergi getirmekle karşı karşıya bırakmıştı. Teknoloji devleri ile hükümetler arasındaki bu gerilim pazara da yansımış durumda; nitekim Amazon, bu yılın başlarında söz konusu ek vergileri gerekçe göstererek platformundaki satıcılardan aldığı ücretleri artırma yoluna gitmişti.