Hali hazırda bazı çikolata üreticileri kakaoyu muadilleriyle (ikame maddelerle) değiştirmeye başladı bile. Zira dünyanın önde gelen kakao üreticileri olan Gana ve Fildişi Sahili'ndeki kötü hava koşulları son yıllarda hasada zarar vererek fiyatlarda büyük dalgalanmalara neden oldu.
Geçtiğimiz yılın sonlarına doğru kakao fiyatları tarihi zirvelere fırladı. Her ne kadar vadeli işlem sözleşmeleri 2025 yılı içerisinde %50’nin üzerinde düşüş gösterse de, hasadın toparlanması konusundaki belirsizlik sürüyor.

Fiyatlardaki bu istikrarsızlık sektördeki işletmeleri baskı altına alarak nihai ürünü etkiliyor; veriler çikolata fiyatlarının sadece Ekim ayı içinde %30 arttığını gösteriyor.
Cadbury, Milka ve Toblerone çikolatalarını üreten Mondelez International, üçüncü çeyrek sonuçlarını açıkladığı duyurusunda değişen koşullara dikkat çekti.
Bu yıl İngiltere'de McVitie’s Club ve Penguin ürünlerinin içeriğinde yapılan değişiklikler tepkilere neden oldu. Bu değişiklikler sonucunda söz konusu ürünler teknik olarak "çikolata" sayılma özelliğini yitirdi. Ana şirket Pladis'in maliyetleri düşürmek amacıyla kakao oranını azaltmasının ardından, her iki ürün de artık "çikolata aromalı" ibaresini taşıyor.
"Gerçek" Çikolata Lüks Oluyor
Görünen o ki, kakaodan uzaklaşma eğilimi dünya genelindeki şekerlemeciler arasında zemin kazanıyor. Hatta ikame maddelerin kullanımı, özellikle daha ekonomik ürünlerde bir kural haline gelebilir. Örneğin Foreverland şirketi; şekerleme, hamur işi ve dondurma satan firmalara pazarladığı çikolata benzeri bir ürünü üretmek için keçiboynuzu, kabak çekirdeği ve nohut kullanıyor.

Ay çekirdeğinden elde edilen bir çikolata ikamesi üreten Alman Planet A Foods şirketinin Pazarlama Müdürü Jessica Kartz, kakao ikamelerinin gelecekte giderek daha yaygın hale geleceğini tahmin ediyor. Kartz, Planet A'nın şimdiden artan bir talep gördüğünü ve pazara giren alternatif ürün çeşitliliğinin giderek arttığını belirtti.
Kartz, "Çikolatayı seviyoruz, onun yerini almak istemiyoruz ancak büyüyen bir boşluk da görüyoruz," diye ekledi. "Çünkü bir yanda tedarik zincirindeki sorunlar var, diğer yanda ise özellikle Çin ve Hindistan gibi ülkelerde talep artıyor; biz bu boşluğu kapatmaya yardımcı olmak istiyoruz."
“Kakaosuz Çikolata”
İngiliz Nukoko ve Amerikan Voyage Foods gibi bir dizi yeni girişim (startup), "kakaosuz çikolata" olarak adlandırılan ürünler sunuyor.
Toptancı Atlante'nin CEO'su Natasha Linhart, CNBC'ye verdiği demeçte, çikolata ikamelerinin muhtemelen "belirli, niş pazarlarda" daha fazla yaygınlaşacağını ifade etti.

Örneğin Milka gibi markalar, kakao içeriğini azaltıp fiyatı daha ulaşılabilir seviyelerde tutmak amacıyla, çikolatanın önemli bir kısmının yoğurt kreması veya pirinç patlağı ile doldurulduğu ürünlerle yelpazesini genişletti.
Linhart sözlerini şöyle tamamladı: "Ancak, sıradan çikolata barları için; tat beklentileri ve 'gerçek çikolata' ile bağlantılı duygusal ağırlık nedeniyle kakao, tüm tariflerin temelinde kalmaya devam edecektir."