İstanbul
Parçalı bulutlu
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
42,8044 %0.17
50,1756 %-0.07
5.972,23 % 0,28
88.258,17 %0.083
Muhalif. BİLİM - TEKNOLOJİ Dünyayı geride bırakmak mümkün mü? Süpersonik uçuşlarla “zamanı dondurma” tartışması yeniden gündemde

Dünyayı geride bırakmak mümkün mü? Süpersonik uçuşlarla “zamanı dondurma” tartışması yeniden gündemde

Pasifik rotalarında tarih çizgisinin geçilmesiyle yaşanan “zaman yolculuğu” etkisi, havacılık dünyasında yeniden dikkat çekti. Süpersonik uçakların hızı ile Einstein’ın zaman teorisi birleşince, insanlığın bir gün zamanı manipüle edebileceği fikri tartışılıyor.

Okunma Süresi: 3 dk

Havacılık, eşine az rastlanır bir fenomene ev sahipliği yapıyor: Uluslararası Tarih Çizgisi’ni geçen uçaklar sayesinde yolcular, takvim üzerinde adeta “geri giderek” bir günü iki kez yaşayabiliyor. Tokyo’dan 1 Ocak sabahı havalanan bir yolcunun San Francisco’ya 31 Aralık akşamı iniş yapması bunun en bilinen örneği.

Her ne kadar bu durum tamamen takvim sisteminin bir kurgusu olsa da, Albert Einstein’ın ortaya koyduğu izafiyet teorisi, hızın zaman üzerindeki etkisini bilimsel zemine oturtuyor. Teoriye göre bir cisim ne kadar hızlı hareket ederse, zaman onun için o kadar yavaş akıyor. Işık hızına yaklaşan bir yolcu, Dünya’ya döndüğünde çevresindekilerin onlarca yıl yaşlandığını görebilir.

Dünya dönüş hızını yakalamak: Mevcut uçaklar için imkânsız

Dünya’nın ekvator çevresi yaklaşık 40 bin kilometre. Bu mesafe her 24 saatte tamamlandığı için, gezegenin yüzeyi saatte ortalama 1.600 km hızla dönüyor. Bu hız, ses hızının bile üzerinde.

Günümüz ticari uçakları ise 885–1.050 km/s arasında seyrediyor. Bu hız, Dünya’nın dönüşünü “yakalamak” için gerekenin yarısına bile ulaşmıyor. Bu nedenle zamanı manipüle eden gerçek bir hız etkisi yaratmak için süpersonik uçaklara ihtiyaç duyuluyor.

Süpersonik efsaneler: Kara kuş ve rekor hızlar

1956’da üretilen Fairey Delta 2, yaklaşık 2.948 km/s hıza ulaşarak süpersonik dönemi başlattı. Ancak asıl devrim, Soğuk Savaş yıllarında Lockheed SR-71 Blackbird ile geldi. “Kara kuş”, 3.200 km/s hıza ulaşarak havacılık tarihine geçti. 1976’da 3.529 km/s ile kırdığı insanlı uçak hız rekoru hâlâ kırılamadı.

Bu hız, teorik olarak Blackbird’ün dünyayı 12 saatten kısa bir sürede dolaşmasına olanak tanıyabilirdi. Ancak uçak 1990’da yüksek maliyetler nedeniyle emekliye ayrıldı.

Concorde: Zamanı takip eden tek sivil uçak

Tarihin en ünlü sivil süpersonik uçağı Concorde, ortalama 2.134 km/s hızla Dünya’nın dönüş hızından bile hızlı uçtu. Bu sayede, algısal anlamda “zamanı yavaşlatma” etkisi yaratıyordu.

1973’te gerçekleşen tam güneş tutulmasını bir saatten fazla takip edebilmesi bunun en çarpıcı örneğiydi. Yerdeki gözlemciler sadece 7 dakika izleyebilirken, Concorde yolcuları tutulmayı 74 dakika boyunca görmeyi başardı.

New York çıkışlı 31 saat 27 dakikalık dünya turu, sivil havacılığın Dünya’nın dönüş hızına en çok yaklaştığı an olarak tarihe geçti.

Concorde, çevresel etkiler ve maliyetler nedeniyle 2003’te hizmetten çekildi. Ancak havacılık dünyası, ses patlaması yaratmadan süpersonik uçabilen yeni nesil uçaklara odaklanmış durumda.

Gelecek: 24 saatten kısa dünya turu mümkün olabilir

Uzmanlar, yeni süpersonik teknolojilerin gelişmesiyle insanlığın bir gün Dünya’nın dönüş hızını aşan uçuşları gerçekleştirebileceğini ve böylece “zamanı dondurma” fikrine hiç olmadığı kadar yaklaşabileceğini belirtiyor.

Bu yeni dönem, hem havacılığın hem de fizik dünyasının sınırlarını yeniden tanımlayabilir.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *