Günümüzde teslimat, hava çekimi, acil durum müdahalesi ve askeri operasyonlar gibi alanlarda yaygın olarak kullanılan dronelar, çıkardıkları vızıldayan seslerle dikkat çekiyor. Bu sesler, gürültü kirliliğine neden olurken, yeni çözümler arayışını da gündeme getiriyor.
Da Vinci’nin hava vidası yeniden keşfedildi
Leonardo da Vinci’nin 15. yüzyılda çizdiği “hava vidası” adlı helikopter tasarımı, bu soruna çare olabilir. Johns Hopkins Üniversitesi tarafından yürütülen çalışmada, da Vinci’nin spiral yapıya sahip bu uçuş prototipi dijital olarak yeniden modellendi.
Makine mühendisi Prof. Rajat Mittal, “Leonardo’nun vizyoner hava vidası, modern hesaplama yöntemleriyle birleştirildiğinde geleceğin sessiz drone’larına dair büyük ipuçları veriyor” diyerek bu tarihi tasarımın potansiyeline dikkat çekti.
Simülasyon sonuçları umut verdi
Henüz hakemli bir dergide yayımlanmayan araştırmada, hava vidasının modernize edilmiş hali geleneksel iki kanatlı drone pervaneleriyle karşılaştırıldı. Simülasyonlar, da Vinci’nin spiral tasarımının daha az ses ürettiğini ve daha düşük enerjiyle çalıştığını gösterdi.
Bu avantajın temel nedeni, tasarımın blade-vortex interaction (kanat-girdap etkileşimi) denilen, gürültüye yol açan mekanizmayı önemli ölçüde azaltması. Tek parça helezon yapının hava akımıyla olan teması daha dengeli ve yumuşak gerçekleşiyor.
Drone teknolojisinde yeni bir çağ mı?
Uzmanlara göre, bu tür alışılmadık rotor sistemleri, hastane bölgeleri, şehir içi teslimatlar ve askeri keşif operasyonları gibi sessizliğin kritik olduğu ortamlarda devrim yaratabilir.
Bir sonraki adım, bu tasarımın yapısal dayanıklılığı, uçuş stabilitesi ve üretim maliyeti gibi teknik yönlerinin değerlendirilmesi olacak. Eğer başarılı olursa, Leonardo da Vinci'nin 500 yıl önceki vizyonu, bugünün drone teknolojisine yön verebilir.