Beşiktaş’ta kritik kongre öncesi hukuki tartışma: Dikilitaş projesinde nitelikli çoğunluk gerekli mi?

Beşiktaş’ta 22 Haziran’daki olağanüstü genel kurul öncesi gözler, kulübün borç yükünü hafifletmeyi amaçlayan Dikilitaş projesine çevrildi. Kongrede nitelikli çoğunluk aranıp aranmayacağı konusu da ayrı bir tartışma olarak gündemde.

Beşiktaş’ta 22 Haziran 2025’te yapılacak olağanüstü genel kurul öncesinde, kulübün finansal geleceğini yakından ilgilendiren Dikilitaş gayrimenkul projesi ve bu projeye dair hukuki değerlendirmeler gündemde. Başkan adayı Serdal Adalı projeyi, kulübü borç yükünden kurtaracak stratejik bir hamle olarak sunuyor. 

Adalı: “Malımızı satmıyoruz, değerlendiriyoruz”

Serdal Adalı, kulübün 15 dönümlük mevcut arazisine ilave olarak, kulübe tahsisli 5 dönüm arazinin de satın alınarak toplamda 20 dönümlük bir proje alanı oluşturulacağını duyurdu. Emlak Konut ortaklığıyla geliştirilecek projede, kulübün faizli banka borçlarının sıfırlanması hedefleniyor.

“Bu Fulya’daki gibi bir yap-sat modeli değil. Malımız bizde kalıyor,” diyen Adalı, “Emlak Konut izinleri alıyor, müteahhidi seçiyor, inşaatı yaptırıyor ve toplam cirodan yüzde 8 pay alıyor. Satışları Ziraat Bankası yapacak,” ifadelerini kullandı. Proje gelirinin öncelikle banka ve kamu borçlarına yönlendirileceğini, kalan tapuların ise kulübe kalacağını açıkladı.

Hukuki tartışma: Genel Kurulda nitelikli çoğunluk aranacak mı?

Kongre gündeminde, 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanunu’nun 20/4. maddesinin uygulanıp uygulanmayacağı yönünde de bir tartışma var. Öncelikle ilgili madde ne diyor?

7405 sayılı SPOR KULÜPLERİ VE SPOR FEDERASYONLARI KANUNU

Madde 20/4

(4) Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri;

a) Bir önceki hesap döneminde gerçekleşen brüt gelirinin yüzde yirmi beşini aşan,

b) Mevcut yönetim kurulunun olağan görev süresinin bitiminden sonra doğacak ya da vadesi gelecek, gelir ve alacaklarını üye sayısı on binden az olan spor kulüplerinde en az üye tam sayısının salt çoğunluğunun, üye sayısı on binden fazla olan spor kulüplerinde üyelerin, spor anonim şirketlerinde ise sermayenin en az üçte birini oluşturan payların sahiplerinin veya temsilcilerinin katılacağı genel kurulda, spor kulüplerinde toplantıya katılanların en az dörtte üçünün, spor anonim şirketlerinde ise toplantıya katılan pay sahiplerinin veya temsilcilerinin sahip oldukları sermayenin en az dörtte üçünü oluşturan payların sahiplerinin veya temsilcilerinin olumlu oyu ile devredebilir. Anılan devir oranı, mevcut yönetim kurulunun olağan görev süresinin bitiminden sonraki olağan dönemde doğacak veya vadesi gelecek olan gelir ve alacaklar yönünden hiçbir şekilde bir önceki hesap döneminde gerçekleşen brüt gelirin yüzde ellisi oranını geçemez.


Kulüp yönetiminin değerlendirmesi: Nitelikli çoğunluk gerekmez

Kulüp yönetimi tarafından yapılan detaylı hukuki değerlendirmeye göre;

22 Haziran 2025 tarihinde gerçekleşecek olağanüstü genel kurul toplantısı gündemi 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor Federasyonları Kanunu’nun 20/4. maddesi uyarınca ağırlaştırılmış toplantı ve karar yeter sayılarına tabi değildir. Söz konusu hüküm kanunun 19/1. maddesinde sayılan gelir ve alacakların devrinden bahsetmekte olup olağanüstü genel kurul toplantısında yönetim kurulunun, genel kuruldan talep ettiği yetkilere dair hiçbir gündem maddesi gelir ve alacak devri öngörmemektedir. 
7405 sayılı Kanunun 20/4. maddesinin madde gerekçesi incelendiğinde de spor kulüpleri tarafından yapılacak temliklere sınırlamalar getirildiği ve maddenin kanuna konuluş amacının uzun vadeli ve sağlıksız borçlanmanın önüne geçilmesi olduğu açıkça belirtilmiştir. Madde gerekçesinde net olarak yönetim kurulunun görev süresinin dolmasından sonraki “alacak temliki” için nitelikli genel kurul kararı gerekeceği ifade edilmiştir. Yukarıda da açıklandığı üzere projeden elde edilecek gelir ya da alacak herhangi bir üçüncü kişiye temlik edilmemektedir.

Dikilitaş arazisinde gerçekleştirilecek olan gayrimenkul projesine dair gündemin 4. maddesinde açıklanan proje kapsamında Emlak Konut A.Ş. ile proje finansmanı desteği için projeye dahil edilecek kamu bankasına projeden elde edilecek gelirlerle ödenecek bedeller, Emlak Konut A.Ş.’ye belirli miktarda ödeme yapılmasının sözleşme ile borçlanılması, kısaca bir “para borcu” altına girilmesi anlamına gelmektedir. Böyle bir borcun üstlenilmesi 7405 sayılı Kanunun 20/4. maddesi anlamında bir gelirin “devredilmesi” olarak nitelendirilemez. Zira mevzuatımıza göre alacağın devri ancak yazılı bir alacak devri sözleşmesi ile yapılabilir. Kulübümüz tarafından gelir paylaşımlı inşaat sözleşmesi ya da ortaklık sözleşmesi çerçevesinde elde edilecek gelirin bir kısmını sözleşmenin karşı tarafına aktarma borcunun üstlenilmesi, alacağın ya da gelirin temlik edildiğini göstermeyip Kulübümüzün elde edeceği gelirin sözleşmede belirtilen miktarını karşı tarafa ödeme borcu altına girdiğini göstermektedir. Bu sebepledir ki açıkça alacak temlikini sınırlayan 20/4. madde hükmünün olağanüstü genel toplantısı için uygulama alanı bulunmamaktadır.

Beşiktaş’ta kader kongresi

Dikilitaş projesi, sadece Beşiktaş’ın mali yapısını değil, kulübün gelecek yıllardaki yatırım kapasitesini ve finansal sürdürülebilirliğini de yakından ilgilendiriyor. 22 Haziran’da yapılacak oylamada çıkacak sonuç hem projeyi hem de kulübün geleceğini belirleyecek.

İLGİLİ HABERLER