CHP’li Rahmi Aşkın Türeli’den ‘torba yasa’ isyanı: Vaka-ı adiye’den olmaya başladı; Plan ve Bütçe Komisyonunu ve Parlamentoyu bu şekilde çalıştıramazsınız

İktidarın ‘torba yasa’ ısrar muhalefetin artan tepkileriyle karşılaşıyor. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nun CHP’li sözcüsü, İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli, Diyanet İşleri Başkanlığı ile ilgili düzenlemelerin yer aldığı kanun teklifi görüşmelerinde, “Her hafta artık rutin hâle geldi, vaka-ı adiye’den olmaya başladı; bakın, gene bir kanun teklifi görüşüyoruz, sanıyorum bir paket daha gelecek. Arkadaşlar, artık bizim söylemekten dilimizde tüy bitti; bakıyorum genel gerekçesine, genel gerekçenin ilk 4 paragrafı aynı, sadece altında hangi konuda düzenlemeler varsa o geliyor. Bakın, böyle gayriciddi iş olmaz; bu şekilde Plan ve Bütçe Komisyonunu ve Parlamentoyu çalıştıramazsınız” dedi.

Muhalif- Ankara

Anayasa Mahkemesinin iptal kararları doğrultusunda bazı kanunlar ile 660 sayılı KHK'de değişiklikler ile Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun'da düzenlemeler öngören ‘ Bazı Kanunlarda ve 660 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede (KHK) Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi. Komisyonun, CHP’li sözcüsü, İzmir Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli,  torba yasa eleştirisini yineledi ve “Her hafta artık rutin hâle geldi, vaka-ı adiye’den olmaya başladı; bakın, gene bir kanun teklifi görüşüyoruz, sanıyorum bir paket daha gelecek. Arkadaşlar, artık bizim söylemekten dilimizde tüy bitti; bakıyorum genel gerekçesine, genel gerekçenin ilk 4 paragrafı aynı, sadece altında hangi konuda düzenlemeler varsa o geliyor. Bakın, böyle gayriciddi iş olmaz; bu şekilde Plan ve Bütçe Komisyonunu ve Parlamentoyu çalıştıramazsınız” dedi.

Türeli’nin konuşmasından bazı bölümler şöyle:

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Değerli milletvekilleri, her hafta artık rutin hâle geldi, vakayıadiyeden olmaya başladı; bakın, gene bir kanun teklifi görüşüyoruz, sanıyorum bir paket daha gelecek. Arkadaşlar, artık bizim söylemekten dilimizde tüy bitti; bakıyorum genel gerekçesine, genel gerekçenin ilk 4 paragrafı aynı, sadece altında hangi konuda düzenlemeler varsa o geliyor. Bakın, böyle gayriciddi iş olmaz; bu şekilde Plan ve Bütçe Komisyonunu ve Parlamentoyu çalıştıramazsınız. İtibarsızlaştırıyorsunuz buradaki Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerini, yapmayın böyle. Neden böyle yapıyorsunuz? İktidar olarak hiçbir şey yok mu, bir sorumluluk hissetmiyor musunuz? Kaliteli bir yasama faaliyetinin yapılması için muhalefet olarak her türlü katkıyı vermeye hazır olduğumuzu defalarca söyledik ve bu konuda da bir öneride bulunduk.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Ne dedik? Bakın, üç tane şu anda tali komisyon var. Dedik ki: "O tali komisyonlarda görüşülsün, dağıtın bütün komisyonlara, hepsi bir haftada gelsin görüşelim." Hadi, "İlla Plan ve Bütçe Komisyonundan geçsin." diyorsanız da tali komisyonların görüşmesini bekleyelim, ondan sonra yapalım bu işi.

2023'ün sonunda Anayasa Mahkemesi iptal etmiş, aradan bir buçuk yıl geçmiş, şimdi bunları getiriyorsunuz önümüze, böyle çalışma olmaz; bir. İki, arkadaşlar, böyle etki analizi olmaz, bunlar çöp, çöp bunlar, çöp. Etki analizine bakıyorum "Anayasa Mahkemesinin -bütün hepsi aynı- iptal kararı ve gerekçesi dikkate alınarak kanuni düzenleme yapılmak suretiyle değiştirilen bu maddeyle 633 sayılı Kanun'un ilgili hükümlerinde değişiklik yapılmakta ve Anayasa Mahkemesi kararına uyum sağlanmaktadır. Yapılan düzenlemenin bütçeye ilave bir etkisi bulunmamaktadır." Ne demek arkadaşlar? Yasa yapıyoruz burada. İlave yetki ne demek? İlk defa yasalaşıyor burada.

Ve son olarak şunu söyleyeyim: Diyanet İşleri Başkanı nerede arkadaşlar? Diyanet İşleri Başkanı kamu yönetim sistemi içinde değil mi? Neden yok. Geçen hafta TRT Genel Müdürü vardı. Bir ayrıcalıklı konumu mu var? Böyle şey olmaz. Meclisin, Parlamentonun yok sayıldığı bir şeydir bu. İlgili kim varsa ilgili kamu yönetiminin başındaki insanlar buraya gelirler, burada kendileriyle ilgili görüşülmüş olan maddelerde "Nedir? Ne getiriyor?" bunları anlatırlar. Burada başkan yardımcısının ya da diğer daire başkanlarının olması bu sorunu ortadan kaldırmıyor. Lütfen, Diyanet İşleri Başkanını da buraya davet edin, gelsin. Bizzat sekiz tane madde var burada, sekiz madde Diyanet İşleri Başkanını ilgilendiriyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN MEHMET MUŞ - Buyurun, toparlayın.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Gelsin, burada sonuç itibarıyla kendi kanununu, buradaki kanuni düzenlemeleri savunsun; doğrusu budur, Parlamentoya itibar böyle kazandırılır. Yoksa burada biz görüşüyoruz, ne görüşüyoruz? Yani bunun kamuoyu nezdindeki yansıması da son derece olumsuz. Burada biz kendimiz eğer bu tespitleri yapıyorsak kamuoyu da bu tespitleri yapıyor. Parlamentonun bu kadar hiçe sayıldığı, yasamanın, yasama-yürütme arasındaki dengenin tamamen yürütmenin lehine değiştiği, dönüştürüldüğü bir yapıyla bir sağlıklı denge ve denetim sistemi olmaz, böyle sistem işlemez. İşte bu sistem, adına "Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi" denilen ucube sistem bu yüzden işlemiyor. Bakın, eski sistemde olmuş olsaydı, bunlar inanın Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar da gelir, bir hafta içinde bu çalışma yapılır, hepsi bütün olarak önümüze gelirdi. Eski sistemde müsteşarlıklar vardı, o müsteşarlıklar içindeki o piramidin en tepesinde o kurumun hafızasını temsil eden bir yapı vardı, bugün öyle bir yapı da yok.

İLGİLİ HABERLER