Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu, tüketici haklarını ihlal eden dijital reklam ve uygulamalara karşı önemli bir adım attı. Kurulun 15 Mayıs’taki toplantısında değerlendirilen 65 dosyanın 56’sının reklam mevzuatına aykırı olduğu tespit edildi. Aykırı bulunan içeriklerin yayını durdurulurken, toplamda 10 milyon 495 bin TL idari para cezası kesildi.
Ayrıca, tüketicilerin mağduriyet yaşamaması adına 5 dosya kapsamında da engelleyici tedbir uygulanmasına karar verildi.
Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, 2025 yılı ocak-mayıs döneminde toplam 736 dosyanın incelendiği ve bunlardan 661 dosyada mevzuata aykırılık tespit edildiği bildirildi. Bu kapsamda firmalara 125 milyon 281 bin TL idari para cezası uygulandı.
Dijital reklamlar mercek altına alındı
Mayıs ayındaki denetimlerde ağırlıklı olarak çevrim içi alışverişlerde kullanılan manipülatif ara yüzler, yanıltıcı kullanıcı yorumları ve sahte sıralamalar incelendi. Tüketicilerin farkında olmadan karşısına çıkan ürün veya hizmetlerin öne çıkarılmasına yönelik içeriklere yönelik yaptırımlar artırıldı.
Bu kapsamda, satın alma kararlarını etkileyecek şekilde reklam yapan 6 firmaya toplam 3,5 milyon TL ceza kesilirken, reklamların yayını durduruldu.
“Ücretsiz deneme” vaadiyle bilgi toplayanlara da ceza
Kurul ayrıca, “1 veya 2 ay ücretsiz deneme” vaadiyle tüketicinin banka bilgilerini toplayan, sonrasında izinsiz abonelik başlatan firmaları da mercek altına aldı. Bu tür uygulamalar “karanlık tasarım” olarak tanımlanarak hem mevzuata aykırı hem de tüketiciyi yanıltıcı bulundu.
İlgili firmaya idari para cezası verilirken, ticari uygulamanın tamamen durdurulmasına karar verildi.
Reklam Kurulu, tüketicileri dijital mecralarda da korumak için denetimlerin sıklaştırılacağını ve benzer ihlallerin takibinde kararlı olunacağını bildirdi.