Google, yapay zeka projeleri kapsamında haber içeriklerine erişim sağlamak amacıyla ulusal haber kuruluşlarıyla yeni bir lisans projesi başlatmaya hazırlanıyor. Konuya yakın kaynaklara göre, teknoloji devi bu pilot projeye yaklaşık 20 ulusal medya kuruluşuyla başlamayı planlıyor.
Bloomberg'e konuşan bir medya kuruluşu çalışanı, Google’ın projeye dair ayrıntıları henüz paylaşmadığını belirtti. Şirket ise yaptığı açıklamada, “Yeni iş ortaklıkları ve ürün deneyimlerini keşfediyoruz ancak şu aşamada özel planlar veya görüşmeler hakkında detay paylaşmıyoruz” ifadelerini kullandı.
İÇERİK KULLANIMI YAYINCILAR İÇİN GELİR KAPISI OLABİLİR
Alphabet Inc.’in iştiraki olan Google’ın içerik lisanslama yoluyla medya kuruluşlarına ödeme yapması, uzun süredir reklam gelirleri ve okuyucu kitlesi konusunda zorlanan yayıncılar için önemli bir kazanım olarak görülüyor. Yapay zekânın, geleneksel medya için yeni bir tehdit haline gelmesi ise bu gelişmeleri daha da kritik hâle getiriyor.
Şimdiye dek yalnızca Associated Press (AP) ile bir iş birliği yapan Google, bu alanda rakipleri OpenAI ve Perplexity AI’nin gerisinde kaldı. OpenAI ve Perplexity AI, içerik kullanımına yönelik yayıncılara ödeme yapan ilk yapay zekâ şirketleri arasında yer aldı.
Google’ın arama sonuçlarının üst kısmında görünen “AI Overviews” isimli yapay zeka destekli bilgi kutuları, çoğu zaman haber sitelerinin içeriklerinden elde edilen özetleri kullanıyor. Yayıncılar, bu özetlerin site trafiğini azalttığını düşünse de, içeriklerini Google’ın araçlarına kapatmak konusunda tereddüt yaşıyor. Bu tür bir engellemenin, arama sonuçlarındaki görünürlüklerini olumsuz etkileyeceğinden endişe ediyorlar.
Teknoloji şirketleri ile medya sektörü arasındaki gerilim, geçtiğimiz yılın sonunda New York Times’ın OpenAI ve ana yatırımcısı Microsoft’a karşı açtığı dava ile tırmanmıştı. Dava, ChatGPT’nin eğitimi için telif hakkı koruması altındaki haber içeriklerinin izinsiz kullanıldığı gerekçesiyle açılmıştı.
LİSANS ANLAŞMALARI KAÇINILMAZ HALE GELİYOR
Distributed Media Lab CEO’su ve daha önce Google’da haber ortaklıkları üzerine çalışan David Gehring’e göre, teknoloji şirketleri artık sınırsız veri erişiminin sonuna yaklaştıklarının farkında. Gehring, “Eğer kamu politikalarıyla değilse bile, teknolojik kısıtlamalarla bu erişim sona erecek. Bu nedenle, şirketlerin lisans anlaşmalarına ihtiyaçları olacak. Aksi takdirde, yapay zekâya ‘kan pompalayacak damar’ kalmayacak,” yorumunu yaptı.
CLOUDFLARE: “GOOGLE KENDİNİ AYRI BİR YERE KOYUYOR”
Temmuz ayında Cloudflare, içerik üreticilerinin yapay zeka şirketlerinden içerik erişimi için ücret talep edebilmesini sağlayan “crawl başına ödeme” sistemini devreye soktu. Cloudflare CEO’su Matthew Prince, bu konuda Google’a eleştiride bulunarak, “Google hâlâ kendini ayrıcalıklı sanıyor ve sektörün geri kalanıyla aynı kurallara uyması gerektiğini düşünmüyor. Ancak sonunda Google da diğer büyük YZ şirketleri gibi, içerik sağlayıcılarına ödeme yapılması gerektiğini kabul edecek,” dedi.
GOOGLE’IN DAHA ÖNCEKİ YAKLAŞIMI
Google daha önce de haber yayıncılarıyla çeşitli iş birliklerine gitmişti. Google News Showcase gibi programlarla yayıncılara ödeme yapmayı teklif eden şirket, telif hakkı yasalarının sunduğu “adil kullanım” (fair use) doktrini çerçevesinde içerik kullanımını savunmuştu.
Bu yılın başında Associated Press ile yapılan anlaşma kapsamında, AP içerikleri Google’ın Gemini sohbet robotuna entegre edildi. Şirket ayrıca, AP’den lisansladığı içerikleri kullanarak Gemini markası altında bir sesli haber ürünü geliştirmeyi de gündemine aldı.
YAYINCILAR YASAL GÜVENCE VE SÜRDÜRÜLEBİLİR GELİR İSTİYOR
News/Media Alliance Başkanı Danielle Coffey, medya sektörünün uzun vadeli sağlığı için adil ve sürdürülebilir bir gelir modeli oluşturulması gerektiğini vurgulayarak, “Değerli içeriklerimiz için yasal temellere dayanan bir tazminat hakkı ve adil piyasa şartlarında koruma sağlanmalı” ifadelerini kullandı.