C-130 askeri kargo uçağı özellikleri nelerdir?

Türkiye’nin envanterindeki C-130 askeri kargo uçakları güçlü ve çok yönlü kullanım imkânına sahip. Ancak geçmişte kazalara karıştığı da biliniyor.

Milli Savunma Bakanlığı, Gürcistan-Azerbaycan sınırında 20 personelle birlikte düşen C-130 tipi askeri kargo uçağının ardından Türkiye’deki C-130 uçaklarını gündeme taşıdı. C-130 Hercules, ABD’li Lockheed Martin tarafından üretiliyor. İlk kez 1956’da Amerikan Hava Kuvvetleri envanterine giren bu uçaklardan bugüne kadar 2.500’den fazla satıldı ve hâlen 70 ülke tarafından kullanılıyor. Uçaklar, büyük kargoları ve askeri personeli taşıyabilme özelliği ile tanınıyor. Ayrıca orman yangınlarına müdahale, hava ambulansı ve paraşütçü taşımacılığı gibi görevlerde de kullanılıyor.

Türkiye’deki C-130 Envanteri

Türk Hava Kuvvetleri, 1964-1991 yılları arasında farklı C-130 modellerini envanterine kattı. Günümüzde 19 adet C-130B/E uçak aktif olarak görev yapıyor. Bu uçaklar Kayseri’deki 222’nci Filo Komutanlığı’na bağlı olup altı yılda bir bakımdan geçiriliyor ve 2040’a kadar hizmet vermeleri öngörülüyor. 2012 yılında Suudi Arabistan’dan alınan altı adet C-130E ve 2025 yılında İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri’nden tedarik edilen 12 adet C-130J Super Hercules ile envanter güçlendiriliyor. Alınan uçakların bakımları ve modernizasyonları ilgili firmalar tarafından gerçekleştiriliyor.

C-130 Teknik Özellikleri

Düşen uçağın C-130E varyantı olduğu bildirildi: Uzunluk: 29 metre Kanat genişliği: 40 metre Motor: Dört pervaneli Boş ağırlık: 34 ton Azami kalkış ağırlığı: 79 ton Menzil: Yaklaşık 4.000 km Havada kalış süresi: 10 saat Taşıma kapasitesi: 92 yolcu, 72 tam teçhizatlı asker, 64 paraşütçü C-130’ların 70 farklı alt modeli bulunuyor ve uçaklar güçlü yapılarıyla biliniyor.

Geçmiş Kazalar

C-130’lar 1950’lerden bu yana birçok kazaya karıştı: 13 Nisan 1982: ABD C-130H, Erzurum-İncirlik uçuşu, 27 ölü 2014: Cezayir C-130, 78 kişi, yalnızca 1 sağ kurtuldu 4 Temmuz 2021: Filipinler C-130 iniş kazası, 53 kişi hayatını kaybetti Bu kazalar, C-130’ların dayanıklı ve güçlü olmasına rağmen risklerden tamamen muaf olmadığını gösteriyor.

İLGİLİ HABERLER